Mens vi venter på Ledelseskommissionen
Se hele vores tema om Ledelseskommissionen her
Debatten om ledelse og styring af den offentlige sektor blæser stadig med stormstyrke, og New Public Management er flere gange i løbet af 2016 erklæret død. Men hvad kan - om noget - afløse NPM, hvilken styringslogikker bør gælde, og hvordan kommer vi i mål med fremtidens velfærd?
For at fremme god offentlig ledelse har regeringen nedsat en Ledelseskommission, som DenOffentlige følger tæt.
Men der er også lyspunkter, og jeg møder mange offentlige ledere, som tænder lys i de stadig mørkere ledelsesrum. Ledere med glæde, virkelyst og stolthed over at være en del af velfærdssystemet. Mennesker med faglighed og mod til lederskab, der bidrager konstruktivt til hverdagen i velfærdsmaskinens produktionsapparater.
Naturligvis skal vi lytte til kritik af offentlig ledelse. Lytte dybt. Med respekt og nysgerrighed. Afdække problemerne og deres store konsekvenser både menneskeligt, samfundsmæssigt og økonomisk. Fordybe sig i de mange perspektiver, der er på ledelse. Og på dårlig ledelse. Men lige som der er en tid til at rive ned, er der en tid til at bygge op. Men lederne skal blive dygtigere gennem de inspirerende, modige og respekterede ledere, der på utallige forskellige måder kan bidrage med modeller og inspiration til, hvordan ledelse i det offentlige fremover kan udvikle sig. Det er på tide, at fortælle om de mange hverdagseksperimenter og prøvehandlinger, som ledere praktiserer i den offentlige sektors hverdag. Som måske endnu ikke er fuldt udviklede og kan formidles kortfattet og elegant i håndbøger om ledelse, i overskuelige modeller eller i 3-bogstavs-kombinationer."Jeg holder jo ansættelsessamtaler med pædagogiske assistenter. Og der spørger jeg dem, hvad det er, de vil med arbejdet i dagtilbuddet. Og jeg er simpelthen begyndt at sige direkte til dem: ’Jeg ved godt, at du godt kan lide børn og at være sammen med børn. Men hvad vil du med dit arbejde med børnene?," fortæller Anne-Mette.
I hverdagen følger hun op med lederne og spørger ind til, hvordan de skaber det gode børneliv med børnene og deres forældre. Selvfølgelig er hun opmærksom på budgetstyring og kvalitetssikring, men hun lader det faglige fokus fylde i sit ledelsesarbejde. Og det smitter. Både nedad og opad i ledelseskæden, fortæller hun. Og mød Marie Leth og Hanne Heuch i deres nye ledelsesrum Marie Leth er leder i JobCenter Erhverv i Aarhus Kommune, og har for nyligt skrevet masterprojekt om dilemmaerne, der opstår når både innovation og NPM er på dagsorden i offentlig ledelse. Hun fortæller, at hun er begyndt i højere grad at forme sit ledelsesrum efter medarbejderne fremfor styringsværktøjerne: "I sidste uge holdt jeg MUS og skemaerne foreskriver, at vi skal være optaget af fremtiden i samtalen. Jeg spurgte medarbejderne, hvad det vigtigste for dem var, at jeg værnede om i deres kerneopgave og faglighed. Det gav sørme nogle spændende svar. Og sikke nogle guldkorn, der kommer, når jeg som leder ikke kun kontinuerligt skubber på ny udvikling – men måske også prøver at skabe og genskabe en fælles adgang til den faglige viden," fortæller Marie. I Jammerbugt Kommune arbejder man med kontraktstyring og som sundhedschef havde Hanne Heuch held med at dokumentere kontrakten til den politiske og administrative ledelse gennem hverdagshistorier om læring: "Vi fortæller historier. Hele tiden. Gode historier fra hverdagen. Hvor vores vision: ’Vi bevæger mennesker’ er referencepunkt. Vi fortæller både til hinanden og som måde at rapportere opad i relation til kontraktstyring i kommunen. Når vi bruger tid på at følge fru Jensen til høreklinikken på gå-ben er det en god historie. Fordi den handler om mestringsevne og sundhedsfremme og ikke om, at vi kunne gøre det hurtigere og billigere med en Flex-taxa," siger Hanne Heuch. De nye modeller for offentlig ledelse er her allerede Når jeg taler med Marie, Anne-Mette, Hanne, Flemming og mange andre ledere, jeg er heldig at samarbejde med, bliver jeg glad. Og rolig. Og taknemmelig.Deres historier er måske nok banale. Så små og så hverdagsagtige, at jeg ved at der er 100-tusinder af lignende historier fra 10-tusinder af ledere i det offentlige. Men tænk hvis vi samlede disse upåagtede hverdagshistorier og begyndte at lede efter et mønster i dem, så kunne vi måske se nye veje for offentlig ledelse, der er funderet i velfærdspraksis, faglighed og ideologi.
Vi har i debatten om ledelse i det offentlige længe haft vores fokus på det, der skaber problemer. Vi er gennem den debat blevet klar over, at smittekilden i dødsturen er New Public Management og den retorik og de styringsmønstre, den har affødt. Jeg tror, at det er på tide at kigge på en ny vaccine og at kigge der, hvor lederne allerede har et godt immunforsvar bygget op og hvor NPM (blot) er et kreativt benspænd, der får lederne til at blive endnu mere fokuserede på, det, der skaber egentlig værdi: Nemlig at vi vil noget med og for hinanden som medborgere.