Den nye godsterminal i Esbjerg har kostet 100 mio. kr. og er i dag omdannet til Danmarks måske dyreste parkeringsplads, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
I Hirtshals står en tilsvarende terminal til 33 mio. kr. også og venter uden skyggen af kunder.
»Det er helt hen i hegnet,« lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann, der mener, at politikernes brændende ønske om at flytte gods fra lastbil til jernbane sætter fornuften ud af kraft.
»Når der kommer jernhjul under godset, forsvinder enhver form for fornuft,« siger Lahrmann.
I dag foregår kun ca. en halv pct. af godstransporten i Danmark med tog.
Trafikordfører Henning Hyllested fra Enhedslisten, der har støttet begge projekter, ærgrer sig i dag:
»Det er trist at se på. Terminalen i Esbjerg er anlagt forkert, selv om man blev advaret på forhånd. Men holdningen var, at nu var pengene afsat, så skulle de også bruges,« forklarer han.
Hos Europas største jernbane-godsoperatør, DB Schenker, undrer vicepræsident Jan Wildau sig overfor Jyllands Posten.
»Hvis der ikke findes en løsning, får vi et monument over den inkompetence, der er bliver resultatet, når BaneDanmark og godsoperatører sammen ikke gør det godt nok,« siger Jan Wildau.
Områdechef Martin Munk Hansen fra Banedanmark fortæller ifølge JP, at man havde advaret politikerne om problemerne med terminalen i Esbjerg.