DSB’s tog er i en betydeligt værre tilstand, end hvad der hidtil har været offentligt kendt, skriver Ingeniøren. Antallet af ubehandlede fejl på togene er på bare et år steget med 66 procent, og driftsstabiliteten er styrtdykket.
Det viser en rapport, som konsulentfirmaet Valcon har udarbejdet for DSB, og som Ingeniøren har fået aktindsigt i.
Ifølge rapporten ligger årsagen til problemerne i mangelfuld ledelse, hvilket er ‘chokerende og ganske overraskende,’ siger transportforsker og lektor ved Aalborg Universitet Niels Melchior, som Ingeniøren har bedt om at gennemgå rapporten.
»I lyset af de seneste års fokus på DSB burde den slags ikke kunne forekomme,« siger han til Ingeniøren.
Rapporten afslører, at mængden af fejlmeldinger på togene er steget med 33 procent fra 2015 til 2016. I samme periode er det ikke lykkedes at udbedre fejlene tilstrækkeligt effektivt.
Derfor er mængden af ubehandlede fejl steget med hele 66 procent, og det har konsekvenser for passagererne: Antallet af forsinkelser forårsaget af tekniske fejl er steget med 61 procent siden 2014.
De mange fejl skyldes ikke mindst ‘mangelfuld tværgående ledelse’, konkluderer rapporten.
DSB’s vedligeholdelsesplaner beskrives som ‘utilstrækkelige’, da de eksempelvis ikke tager højde for, når DSB skruer op for kørslen med en bestemt togtype. Overholdelsen af planerne for at levere tog til værkstederne beskrives som lav, og fejlmeldingerne er så upålidelige, at 20 procent af fejlene ikke efterfølgende kan identificeres på værkstedet.Også Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, har gennemgået rapporten for Ingeniøren:
»Det fremstår meget klart, at DSB nu er endt i en håbløs situation, fordi man ikke har taget hånd om problemerne tidligere. Rapporten viser, at utilstrækkelig planlægning, utilstrækkelig kapacitet og mange fejl på togene har spillet sammen og skabt den nuværende situation,« siger han.
Rapporten, som har ligget hos DSB siden oktober, dækker IC3, Øresundstogene, IR4 samt ME-lokomotiverne med dobbeltdækkervogne. Der er altså tale om en markant forringelse for DSB’s mest almindelige passagertog, selv når man ikke medregner DSB’s enfant terrible, IC4, som ville forværre statistikken yderligere.
Rapporten afslører også, at DSB ofte sender tog tilbage i trafik vel vidende, at de har ubehandlede fejl. Det er ifølge rapporten blandt de væsentligste årsager til, at problemerne har grebet om sig:
‘Tog er i stigende grad blevet indsat i trafik med åbne tekniske fejl og kører længere med disse fejl, hvilket medfører flere forsinkelser.’
I et forsøg på at løse problemerne har DSB slået ledelsen for drift og vedligehold sammen i det såkaldte DSB Drift og ansætter i øjeblikket flere mekanikere for at nedbringe antallet af fejl, forklarer Anders Egehus, direktør i DSB Drift.
Han erkender over for Ingeniøren, at den nuværende situation 'nok er affødt af, at vægten har været for meget på driften.’