Helt uden kontrol har Skat i årevis overladt til leasingselskaberne selv at finde ud af, om de skulle have registreringsafgifter retur efter endt leasing. Det skriver Finans.
Dermed har Skat udbetalt næsten en halv mia. kr. til branchen uden at ane, om udbetalingerne var korrekte.
Skandalerne i Skat
Læs meget mere om skandalerne og planerne med Skat på tema-siden her.
»Det er helt galt, for det betyder jo, at man i Skat slet ingen føling har med, om der er udfordringer eller svindel,« siger skatteordfører Dennis Flydtkjær fra regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, til Finans.
Kritikken bakkes op af bl.a. Socialdemokratiet og SF.
I april afslørede Finans, hvordan leasingselskaberne benytter en metode, så de kan betale meget lidt eller slet ingenting i registreringsafgift på leasingbiler.
I et konstrueret regnestykke kommer leasingfirmaerne frem til, at bilerne efter endt leasing har haft et meget lille eller slet ikke noget værditab. Når de indberetter det til Skat, kommer der penge retur, og tilbagebetalingerne kulminerede sidste år, da 17.002 leasingbiler fik refunderet registreringsafgift helt eller delvist.
Udviklingen har nu fået Skat til – for første gang – at indkalde dokumentation for i første omgang 350 leasingbiler, som der er refunderet afgifter på.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger om de manglende kontroller:
»Hvis det står til troende, er det naturligvis ikke tilfredsstillende. Derfor er jeg også glad for, at Skat har indkaldt biler til pristjek.«