MitID er det digitale ID i Danmark, der fungerer som en sikker og brugervenlig løsning til digital identifikation og signering. Det bruges til alt fra netbank til kommunikation med offentlige myndigheder, hvilket gør det til en central del af danskernes digitale hverdag og interaktioner på nettet.
Derfor er det også helt essentielt, at kun personen selv kan tilgå sit MitID.
Derfor er det værd at spidse ører, for i øjeblikket ses adskillige hændelser, hvor folk forsøger at franarre borgere deres personfølsomme oplysninger.
Hold fingrene væk
Advarslen fra Digitaliseringsstyrelsen, som blev udsendt på Mit Digitale Selvforsvar, lyder således:
"I øjeblikket forekommer der henvendelser om MitID, hvor svindlere forsøger at fiske efter personfølsomme oplysninger ved at udgive sig for at være MitID. Det drejer sig sms'er og mails om, at et loginforsøg på MitID er blevet afvist af sikkerhedsmæssige årsager. Af beskederne fremgår det, at man skal trykke på et link for at ændre sin adgangskode. Gør ikke dette. Husk generelt, at
Hverken politiet, banker eller andre myndigheder vil bede om dine personlige loginoplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
Vær opmærksom på, om links og afsenderadresse ser mistænkelige ud. De kan fx være meget lange eller indeholde stavefejl.
Hvis du er i tvivl om svindel, så kontakt afsenderen på deres hovednummer eller gå selv til afsenderens hovedside, det kan fx være MitID.dk eller NemKonto, så du undgår at klikke på links i sms’en eller mailen.
Hvis du allerede er kommet til at dele dine oplysninger, kan du altid få hjælp ved at kontakte Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline for digital sikkerhed på 33 37 00 37. Der er døgnåbent.
Tak for at I er opmærksomme og tipper os via Mit digitale selvforsvar-appen, når I modtager disse svindelforsøg. Det sætter vi stor pris på."
Du kan se et eksempel på en af de falske beskeder herunder.
Screenshot, Mit digitale selvforsvar, taenk.dk