Strategisk kommunikation i kommunerne under lup

Velfærd

17/01/2013 14:18

Nick Allentoft

Hvordan, hvorfor og med hvilke konsekvenser finder strategisk kommunikation sted i kommunerne? Dette sætter DenOffentlige nu et skarpt fokus på med en ny blogstafet om strategisk kommunikation i kommunerne.

"Kommunikation er med til at forandre vores verden. Det, vi har på hjerte, ændrer folks opfattelse. Derfor skal I tage kommunikation lige så alvorligt som politik". Med dette citat fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) skyder to forskere blogstafetten i gang, hvor de blandt andet peger på, hvordan KL har spillet en central rolle i kommunernes arbejde med kommunikation.

Læs det første indlæg i Kommunikation i kommunerne-stafetten

Strategisk kommunikation er ikke et fænomen forbeholdt Christiansborg-politikere og kommercielle virksomheder. Planlægning og styring af kommunikation er i høj grad også til stede i kommunerne. Med en ny blogstafet om strategisk kommunikation vil forskere og praktikere give os et indblik i de seneste tendenser i kommunernes kommunikation. Forskere og praktikere vil på skift sende stafetten til hinanden for at skabe videndeling mellem forskning og praksis men også for at få muligheden for at stille hinanden spørgsmål.

Kommunerne skal drage nytte af hinanden

Udviklingen af strategisk kommunikation i kommunerne kan med fordel drage nytte af videndeling mellem forskere og praktikere i kommunerne. Det mener en af de to forskere, der står bag det første indlæg i blogstafetten, Heidi Houlberg Salomonsen, der er lektor og ph.d. i offentlig forvaltning og organisation på Aalborg Universitet.

"Fra forskerside kan vi ikke være med til at ”oversætte” de generelle modeller for strategisk kommunikation til offentlig kontekst," siger hun og fremhæver, at forskere også må stille nogle af de kritiske spørgsmål som nogle gange forsvinder ud af ”opskriftsbøgerne” for strategisk kommunikation til praktikerne. 

Det er dog ikke kun mellem forskere og praktikere, at videndelingen er vigtig.

"Det er også væsentligt at huske på vigtigheden af den videndeling som foregår kommunerne imellem. Også når det gælder strategisk kommunikation kan kommunerne drage nytte af hinandens erfaringer," understreger Heidi Houlberg Salomonsen.

Mangfoldig forskningsinteresse

At kommunerne er optaget af deres strategiske kommunikation, gør det interessant for forskere, at studere hvordan, hvorfor og med hvilke konsekvenser kommunikationen finder sted, mener Heidi Houlberg Salomonsen.

"Det er interessant både i forhold til spørgsmål om, hvad det øgede fokus på strategisk kommunikation har af betydning for, hvordan kommunen tænker sig selv som organisation, hvordan kommunikation påvirker balancen og relationen mellem politikere og embedsmænd eller mellem den centrale forvaltning og institutionerne i kommunen," siger Heidi Houlberg Salomonsen og fortsætter:

"Men det kan også være i forhold til spørgsmål om der er særlige udfordringer og muligheder som kommunerne og deres institutioner står over for, når de arbejder med strategisk kommunikation qua det faktum, at de er offentlige og politiske organisationer."

Et af de problemer en kommune kan stå overfor, er et problem med deres omdømme, hvilket kan opstå, hvis de eksempelvis bliver fanget i en mediestorm. Heidi Houlberg Salomonsen peger på, at mange kommuner arbejder med deres omdømme, hvor strategisk kommunikation både internt og eksternt er afgørende, hvis man vil udvikle sit omdømme.

"Et godt omdømme kan både øge tilliden til kommunen, men også sikre kommunen autonomi," fremhæver Heidi Houlberg Salomonsen.

 

Mest Læste

Annonce