Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Der er en god forklaring:Derfor et Stop-skilte ottekantede

Underholdning

12/08/2024 16:02

J. Bøgen

Har du også undret dig?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Når bilister nærmer sig et kryds, er det røde ottekantede stopskilt et velkendt syn, som ubetinget signalerer, at man skal standse helt.

Men historien bag denne ikoniske form er både fascinerende og fyldt med logik, som måske ikke umiddelbart er åbenlys for alle.

Forklaringen her starter uden for landets grænser, nemlig i USA.

Ikke nødvendigt med kørekort

Tilbage i starten af det 20. århundrede var de amerikanske veje langt fra de regulerede strækninger, vi kender i dag.

Med fraværet af kørekortkrav, vejmarkeringer og før opfindelsen af stopskiltet, herskede der et regulært kaos på vejene.

Det første skridt mod orden blev taget i Detroit i 1915, hvor det allerførste stopskilt blev introduceret. Denne tidlige version var dog langt fra den, vi kender i dag, idet den var hvid og firkantet med sorte bogstaver.

Ændringen bliver til

Innovationen kom i 1923, da en afdeling i Mississippi foreslog, at formen på trafikskilte kunne bruges til at indikere farens art. Enkel og genial var tanken, at jo flere sider et skilt havde, desto større var faren forude.

Denne tankegang førte til, at ottekantet form blev valgt for stopskilte, som repræsentation af en næstøverste faregrad, kun overgået af cirkler, der med deres "uendelige" sider signalerer de allermest alvorlige farer som jernbaneoverskæringer.

Farven på stopskiltet har også gennemgået en udvikling. Oprindeligt blev stopskiltet malet gult med sorte bogstaver indtil 1954, hvor det, vi i dag anser som det universelle røde stopskilt med hvide bogstaver, blev standardiseret.

Denne ændring blev kodificeret i en opdateret version af "Manual for Unification of Road Traffic Devices", hvilket cementerede stopskiltets udseende.

Kilde: Newsbeast

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.