Digital omstilling kræver både mindset og kompetencer

30/09/2018 07:00

Kompetencesekretariatet

Hvad vil det sige at skabe et digitalt mindset i organisationen? Og hvad er forskellen på at være digital kompetent og på at have et digitalt mindset?

Kompetencer og mindset – hvad er forskellen? I Kompetencesekretariatet definerer vi ’kompetencer’ som værende en kombination af viden, kunnen og mening. Læs mere her. Det digitale mindset handler for os mere om en tilgang, en indstilling eller en holdning.

Et konkret eksempel:

Du og en gruppe kolleger har været på et kursus i digital transformation og lært nye metoder til at involvere brugerne i udviklingen af nye digitale tilbud på din arbejdsplads. I har fået ny viden og prøver også de nye metoder af i praksis. I skaber nye roller og en mening med de nye opgaver, I løser.

Mere om Kompetencesekretariatet

Kompetencesekretariatet deler viden på DenOffentlige.

Det er de statslige overenskomstparters fælles sekretariat for kompetenceudvikling, og du kan læse flere artikler fra sekretariatet her.

 

Spørgsmålet er, om I også fortsætter jeres digitale udvikling ved at søge ny viden fremadrettet. Er I nysgerrige på de nye teknologier, og hvordan de kan bruges hos jer? Kommer I med forslag til nye løsninger? Det kræver noget andet af jer end kompetencen ’brugerinvolvering’ – digitalt mindset handler om jeres tilgang til de nye teknologier og nye muligheder.

Afklar jeres digitale mindset på arbejdspladsen

Kompetencesekretariatet har lavet nogle spørgsmål, som kan være med til at hjælpe jer med at drøfte, hvad det vil sige at have et digitalt mindset hos jer – og om I ser ens på, hvad det indebærer. Spørgsmålene er udviklet ud fra praksiserfaringer fra de statslige arbejdspladser, vi er i kontakt med.

Vi har et digitalt mindset, når vi …

  1. Er nysgerrige på de digitale muligheder inden for vores fagfelt (og måske også udenfor)
  2. Har mod på at lære nye digitale løsninger at kende
  3. Selv opsøger ny viden om udviklingstrends og muligheder
  4. Kommer med idéer til nye digitale løsninger og tilpasninger på vores arbejdsplads
  5. Ser brugernes behov og hvordan de kan tilgodeses med fx digitale løsninger
  6. Hjælper kolleger og brugere til at se de digitale muligheder, de måske ikke selv var opmærksomme på
  7. Kan se muligheder og være med til at forny kerneopgaven ift. fx digitale tilbud
  8. Kan hjælpe med at automatisere manuelle arbejdsgange
  9. Kan reflektere kritisk over muligheder og risici i den digitale udvikling på vores job.

Passer nogen af spørgsmålene dårligt på jeres virkelighed, så tilpas den eventuelt. Spørgsmålene kan bruges til at tale sammen om, hvad der skal til, for at I øger jeres digitale mindset. Måske er det også for ambitiøst med 9 udsagn – kan 5 passe bedre hos jer i stedet? Og hvilke er så de væsentlige?

Husk at bruge Kompetencesekretariatet som sparringspartner, når I drøfter udviklingen af jeres digitale mindset. Vi holder gerne oplæg eller faciliterer en dialog i jeres samarbejdsudvalg om både mindset og kompetencer.

Læs mere om Kompetencesekretariatets tilbud i forbindelse med udviklingen af kompetencer til digital omstilling. 

Sikkerhedsstyrelsen satser først på det digitale mindset og så på kompetencerne

Sikkerhedsstyrelsen står i skrivende stund midt i en større digital transformation af hele arbejdspladsen. Deres første fælles fokusområde består af et målrettet arbejde med det digitale mindset i organisationen.

Figuren nedenfor viser deres definition på både det digitale mindset og digitale kompetencer.

Figuren nedenfor viser, at Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at det handler om at skabe et grundlag for det digitale mindset i organisationen og derefter at udvikle mere konkrete digitale kompetencer. De arbejder med begge dele i deres interne læringsakademi.

Læs mere om Sikkerhedsstyrelsens planer og kompetenceudvikling i denne artikel.

 

Mest Læste

Annonce