Virksomheder fokuserer på bæredygtighed

I den seneste tid har forbrugeren gået i en retning, der handler om miljørigtige samt bæredygtige valg, hvilket er noget, virksomheder nu har taget til sig. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan virksomheder benytter dette som et konkurrenceparameter, som kan give et forspring til de nærmeste konkurrenter.

Det er forbrugeren, der dikterer, hvordan virksomhederne skal begå sig. Lever virksomhederne ikke op til forbrugernes mange krav, vil de nemlig blive valgt fra til fordel for en konkurrent. I den seneste tid har forbrugeren gået i en retning, der handler om miljørigtige samt bæredygtige valg, hvilket er noget, virksomheder nu har taget til sig. Det kan godt være, at råvarer og produktionen bliver en tand dyrere, men det er en billig pris at betale for den erhvervsdrivende, da forbrugerne vælger disse virksomheder. I denne artikel ser vi nærmer på, hvordan virksomheder benytter dette som et konkurrenceparameter, som kan give et forspring til de nærmeste konkurrenter. 
 
Promovering gennem de sociale medier
Når en virksomhed går over til miljø samt bæredygtige tiltag, er det ikke noget, der skal gå forbrugerens næse forbi. Det bliver nemlig brugt som en branding af virksomheden, som i den grad kan bidrage til et mersalg. Selvfølgelig er det etisk rigtig at have fokus her, men det er kort sagt en god måde, hvorpå der kan lokkes købende kunder ind i butikken, ligesom råvarerne eller produkterne i højere grad stiger i kvalitet, hvilket kommer forbrugeren og virksomheden til gode. De fleste virksomheder, der har benyttet disse tiltag, har typisk fokus på at promovere tiltagende gennem sociale medier, hvor der bliver brugt penge på annoncer, men også gennem de organiske opslag. Som minimum bliver det fremvist på hjemmesiden, så de besøgende bliver gjort opmærksom på det her. 
 
Et af de vigtigste konkurrenceparametre
Som nævnt tidligere er det noget, virksomheder skal forhold sig til, hvis de ikke vil tabe markedsandele. Af konkurrenceparametre har de typisk fokusområder været datahåndtering, innovative og tidsbesparende løsninger til lager samt bogføring mm. Det er stadig tilfældet, men har virksomhederne ikke rettet øjne mod området her, kan det koste dyrt, og det er faktisk et område, som nu fylder markant mere i budgettet end tidligere, hvilket er en udvikling, der nok fortsætter.
 
Alle brancher har fokus på bæredygtighed
Bæredygtighed er ikke noget, der kun fylder i bestemte brancher – nej, det gælder både bil-, rejse-, konsulent-, transport-, møbelbranchen og mange flere. Det er et område, alle kæmper på, og det gælder naturligvis også branchen for tekstil, ligesom webshops også går meget op i det. Du kan finde virksomheder her, der sælger hhv. kufferter og kjoler, og de har ligeledes fokus på at tilfredsstille forbrugerne på dette område. 
 
Forbrugerne har dikteret, at der skal være fokus på bæredygtighed, og det vil alt andet lige fortsætte flere år frem. 
 

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer