Billede: Offentlig innovation handler om kerneopgaven, og det fører oftere til højere kvalitet (foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland).

9 ud af 10 nye løsninger i det offentlige forbedrer kerneopgaven

Samtidig spiller medarbejderne en nøglerolle i at forny den offentlige sektor, viser nye tal fra Center for Offentlig Innovation.

Når hospitaler, børnehaver og andre offentlige arbejdspladser over hele landet skaber nye og bedre løsninger, handler det om det vigtigste:

9 ud af 10 offentlige innovationer hænger direkte sammen med arbejdspladsens kerneopgaver.

Det viser helt nye tal fra Innovationsbarometeret – den officielle statistik over offentlig innovation, som Center for Offentlig Innovation (COI) udarbejder sammen med Danmarks Statistik.

Skaber virkelig værdi

Innovationer, der hænger sammen med kerneopgaven, skaber oftere flere forskellige typer værdi – særligt højere kvalitet, viser tallene også.

"Vi kan godt. Vi må godt. Og ofte går det godt. Trods møgsager, fejl og berettiget kritik er virkeligheden til hverdag fyldt med dedikerede medarbejdere og ledere, der holder snuden i sporet, blikket rettet mod borgeren og fanen højt. Nu er der så også sat tal på. Innovation er ikke let, men når det lykkes, skaber det virkelig værdi – især for borgerne, men også for de offentlige ansatte og de offentlige kasser," siger centerleder i COI Pia Gjellerup.

Niels Aagesen, formand for Kommunaldirektørforeningen og kommunaldirektør i Vejle Kommune, glæder sig også over de nye tal.

Det handler om borgerne

"Vi tager på arbejde om morgenen for at gøre en konkret positiv forskel for borgerne. Om det så er vuggestuebørn eller plejehjemsbeboere. Det er dém, vores kerneopgave handler om. Så det er da opmuntrende at få sat tal på, at det netop er kerneopgaven, vi udvikler nye løsninger rundt om. Det er borgerne og medarbejderne, ikke systemerne, som innovationsarbejdet skal handle om", siger Niels Aagesen.

Den nye statistik kan findes i udgivelsen 'Offentlig innovation handler om kerneopgaven – Innovationsbarometeret 2020', som udkommer i dag.

De nye tal fra Innovationsbarometeret viser også, at medarbejderne spiller en nøglerolle i at forny den offentlige sektor: Medarbejderne spiller en positiv rolle i 87 procent af de offentlige innovationer – enten ved at igangsætte og/eller ved at fremme innovationerne.

Enormt innovationspotentiale

Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), er ikke overrasket over, at medarbejderne spiller en nøglerolle:

"Vi ved, at medarbejderne har et enormt innovationspotentiale, som kan være nøglen til så mange udfordringer i vores samfund. Det gælder både den grønne omstilling, udviklingen og brugen af nye teknologier samt at skabe en bedre velfærd for borgerne. Det understreger, hvor vigtigt det er, at styringen og ledelsen af den offentlige sektor har fokus på medarbejderinddragelse," siger hun.

Når medarbejderne spiller en positiv rolle i offentlig innovation, fører det oftere til øget kvalitet, medarbejdertilfredshed, borgerinddragelse og indfrielse af politiske mål.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer