Forside Generelle nyheder Skattestyrelsen har udsendt dyre regninger: Nu er ny kontrol på...

Skattestyrelsen har udsendt dyre regninger: Nu er ny kontrol på vej

skat
Foto: Shutterstock

“Det er simpelthen ikke på deres radar.”

Lige nu læser andre

Danskerne kan nok hurtigt blive enige om, at det ikke er særlig let at finde hoved og hale i de danske skatteregler.

Før årsopgørelsen frigives, er der mange, der ikke har den fjerneste idé om, hvorvidt de har betalt for meget i skat eller ej.

Visse ting – herunder fradrag og indtægt – skal man selv huske at indberette, såfremt Skat ikke har gjort det for dig.

En ny kontrol viser dog, at det langt fra er alle, der husker det med indtægten.

Udsender opkrævninger

Mange influencere og såkaldte content creators må nu til lommerne.

Læs også

Skattestyrelsen har nemlig i årets første halvår udsendt opkrævninger for knap 13 millioner kroner.

Ifølge Skattestyrelsen er fejlene ikke små. Hele 94 procent af de kontrollerede i en målrettet kontrol har således ikke indberettet deres indtægter korrekt.

“Det er simpelthen ikke på deres radar”

Efter at have konstateret omfattende fejl i skattebetalingen hos influencere og content creators, blandt andet OnlyFans-kreatører, har Skattestyrelsen netop lanceret en digital vejledningskampagne og et nyt vejledningsunivers.

Formålet er at oplyse om skattereglerne, så både de eksisterende content creators og de nye, der løbende kommer til, betaler den rigtige skat af deres indtægter og anvender de korrekte fradrag.  

“Vi oplever, at mange influencere og content creators ikke er opmærksomme på, at det, de laver, er skattepligtigt,” siger underdirektør i Skattestyrelsen, Preben Buchholtz Hansen, og fortsætter:

Læs også

“Det er simpelthen ikke på deres radar, at de skal betale skat af de indtægter, gaver, produkter og de særlige influencerrabatter, som de måtte få for at producere indhold og reklamere for produkterne på deres sociale medier. Vi hører også, at mange synes, det er svært, og derfor træder vi nu til med hjælp og vejledning.”

Kampagnen er målrettet content creators og løber fra uge 43 til 47.

Sociale medier og nye indtægtsformer

Kampagnen kommer i kølvandet på en målrettet kontrolindsats, der i første omgang afslørede fejl hos ni ud af ti af godt 600 kontrollerede content creators.

I øjeblikket er der godt 140 kontroller, som er i gang, og der er yderligere udvalgt 700 personer, som bliver kontrolleret i resten af 2025 og i 2026.

“Når man kaster sig ud i at lave digitalt indhold, er der nogle basale regler, man skal kende, og nogle krav til dokumentation, man skal være opmærksom på. Det gælder, uanset om man har digitalt indhold som sin levevej, eller om det er noget, man laver ved siden af sit almindelige arbejde,” siger Preben Buchholtz Hansen, der pointerer:

Læs også

“Det er en enkel grundlæggende huskeregel, at al indtægt er skattepligtig.  Så modtager du betaling, eller får du får noget af værdi fra en virksomhed, som du må beholde, er det simpelthen en indtægt, som du skal betale skat af.”

Ved siden af vejledningen, der også omfatter vejledningsmøder i influentbranchen, fortsætter Skattestyrelsen sin kontrolindsats. 

Ads by MGDK