Forside Bil og motor Hverken Kina eller Japan: Dette land kan din fremtidige bil...

Hverken Kina eller Japan: Dette land kan din fremtidige bil meget vel blive produceret i

Car factory, bilfabrikk, electric, elektrisk, elbil
Shutterstock

Flere producenter vil rykke en del af deres produktion væk fra Kina.

Lige nu læser andre

Der findes bilejere, der sværger til tysk kvalitet eller japansk holdbarhed, og så findes der dem, der er ligeglade med, hvor bilen er lavet henne. 

I dag er det blevet mere og mere normalt, at produceres i lande uden for Europa, og nu ser det ud til, at et nyt land er ved at træde ind på markedet som en stor producent.

I fremtiden kan det vise sig, at flere vælger en bil med indisk pas. Flere af verdens største bilproducenter har nemlig rettet fokus mod Indien som nyt centrum for fremstilling. Det gælder blandt andet de japanske mærker Honda, Suzuki og Toyota, som ifølge nyhedsbureauet Reuters har besluttet at investere milliarder i landet.

Det skriver flere medier, herunder Businessday.

Bag beslutningen ligger ønsket om at mindske afhængigheden af Kina. De japanske selskaber har længe produceret biler i Kina, men det kræver et samarbejde med lokale virksomheder, hvor teknologiske rettigheder og produktionsmetoder ofte skal deles. Kun Tesla har fået lov til at arbejde uden en kinesisk partner.

Læs også

Det kinesiske marked er fortsat stort, men betingelserne er blevet vanskelige. Konkurrencen er intens, profitten daler, og nye bilmærker skyder op i et tempo, der gør det svært at følge med. Samtidig betyder stigende lønninger, at de lave produktionsomkostninger, som tidligere gjorde Kina attraktivt, ikke længere er en selvfølge.

I den sammenhæng fremstår Indien som et mere fordelagtigt alternativ. Landet har lave lønninger, voksende infrastruktur og en bilindustri, der udvikler sig hastigt. De japanske fabrikanter ser desuden en klar strategisk fordel i, at kinesiske bilmærker ikke har adgang til det indiske marked.

Dermed undgår de den konkurrence, der i Kina presser priser og profit. En anden væsentlig fordel er, at de japanske selskaber i Indien kan eje og styre deres fabrikker fuldt ud.

Indiske biler vil næppe hurtigt finde vej til det danske marked. Honda planlægger i første omgang at producere enkle elbiler til lokalbefolkningen, mens Suzuki allerede har et stærkt fodfæste i landet gennem sit datterselskab Maruti. Toyota følger en tilsvarende strategi med fokus på lokale behov.

Hvis produktionen i Indien viser sig at være så omkostningseffektiv, som de japanske selskaber forventer, kan eksporten dog blive næste skridt. 

Ads by MGDK