Nu har en af Danmarks største banker udsendt en advarsel.
Lige nu læser andre
Det er de færreste, der handler ind til hverdagen af ren interesse.
Ofte vil man bare gerne hjem med varerne, og netop derfor har vi ikke rettet opmærksomheden mod alt mulig andet.
Foran supermarkeder og butikscentre bliver vi ofte mødt af folk, der samler ind til velgørende formål.
De er venlige, og det kan være svært at sige nej. Alligevel skal man tænke sig godt om, inden man hiver kortet frem.
Flere har nemlig oplevet, at de er blevet snydt af personer, der udgiver sig for at samle ind til gode formål.
Læs også
Det har fået Sydbank til at udsende en advarsel via ‘Mit digitale selvforsvar’.
Sådan forløber svindlen
Ifølge Sydbank er flere danskere blevet stoppet foran butikker og bedt om at støtte et velgørende projekt.
Donationerne ligger typisk omkring 100 kroner, men når betalingsterminalen ‘fejler’ første gang, bliver kunden bedt om at prøve igen.
Der bliver beløbet så ændret til 1.000 euro eller mere, og betalingen bliver gennemført med pinkode.
Nu opfordrer Sydbanks til, at man er ekstra opmærksom på, hvad man rent faktisk betaler.
Gode råd til at undgå svindel
Læs også
Der er flere måder at beskytte sig på.
For det første bør man altid have paraderne oppe, hvis indsamleren virker travl. Hvis nogen presser på, er det ofte et faresignal.
Derudover anbefales det at være skeptisk over for enhver, der beder om personlige oplysninger som kontonummer eller personnummer.
På SikkerDigital.dk kan man læse mere om, hvordan man spotter falske beskeder og beskytter sig mod svindel.