Forside Bil og motor Denne bil går under navnet ‘Smølf’: Bare vent til du...

Denne bil går under navnet ‘Smølf’: Bare vent til du hører prisen

Denne bil går under navnet ‘Smølf’: Bare vent til du hører prisen
Livan

Elbilen er en halv meter kortere end en Fiat 500e.

Lige nu læser andre

Der findes biler i næsten alle størrelser. I dag har næsten samtlige bilmærker en stor SUV, ligesom at der hos mange producenter også er en mikrobil at finde.

Den kinesiske bilproducent Geely, som også ejer Volvo og Polestar, har dog produceret en ny bil, som er svær at slå i konkurrencen om at have det mindste køretøj.

Producenten har gennem sit datterselskab Livan præsenteret en ny og yderst kompakt elbil ved navn Smurf – altså smølf på engelsk.

Modellen måler blot 3,10 meter i længden, 1,55 meter i bredden og 1,61 meter i højden. Til sammenligning er en Fiat 500e næsten en halv meter længere.

Det skriver HLN.

Læs også

Designet understreger bilens navn. Smurf fås i blandt andet blå, lyserød og lysegrøn, og de store runde forlygter giver fronten et udtryk, der leder tankerne hen på de kendte tegneseriefigurer.

Interiøret er enkelt og moderne med en markant infotainmentskærm som bilens centrale element.

Smurf er ikke udviklet til fartglade bilister. Den lille elbil har en ydelse på 40 hestekræfter og en topfart på 100 kilometer i timen. Til gengæld giver et batteri på 17 kWh en rækkevidde på op til 200 kilometer, hvilket gør bilen velegnet til bykørsel og korte pendlerture.

Det mest bemærkelsesværdige ved modellen er dog prisen. Selvom der endnu ikke foreligger officielle tal, vurderer brancheeksperter, at den vil blive solgt for omkring 5.000 amerikanske dollars, svarende til knap 32.000 danske kroner før eventuelle afgifter.

Det placerer Smurf i samme prisleje som mange avancerede elcykler og gør den til et særdeles konkurrencedygtigt alternativ på markedet for små elbiler.

Starter ikke på det danske marked

Læs også

I første omgang er Smurf udelukkende rettet mod det kinesiske hjemmemarked, hvor den skal konkurrere med Wuling Mini EV, som allerede har opnået stor succes. Det er endnu uvist, om modellen på sigt vil blive introduceret i Europa.

Da Livan allerede sælger større modeller uden for Kina, blandt andet i Spanien, Rusland og De Forenede Arabiske Emirater, kan en europæisk lancering dog ikke udelukkes.

Livan blev etableret i 2022 og repræsenterer Geelys ambition om at udvikle små, prisvenlige elbiler til storbyernes udfordringer med trængsel og miljøzoner. Spørgsmålet er dog, om navnet Smurf vil give anledning til juridiske konflikter med arvingerne til Peyo, skaberen af Smølferne. Erfaringen viser, at kinesiske producenter ofte undgår konsekvenser, så længe modellerne primært sælges på hjemmemarkedet.

Ads by MGDK