Måske har du endda selv prøvet det.
Lige nu læser andre
Gennem de seneste år er forsøg på svindel ikke bare steget, men metoderne for svindlere er blevet mere og mere kreative.
Det har også medført, at folk oftere oplever, at deres kort bliver spærret, fordi banken eller Nets mistænker, at de er udsat for svindel.
I en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, siger hver femte dansker, at de minimum én gang inden for de seneste tre år har prøvet at få deres kort spærret på grund af mistanke om svindel.
Det bakkes op af tal fra Sparekassen Kronjylland. Her oplever man en stor stigning i antallet af kortspærringer, som Nets foretager på kundernes kort som følge af svindelmistanke:
“Siden januar 2023 og indtil juli 2025 har vi næsten set en firedobling i antallet af kort, som Nets spærrer for vores kunder. Det hænger tæt sammen med, at antallet af svindelsager i samme periode er eksploderet”, fortæller Claus Høegh Poulsen, der er fraud-specialist i Sparekassen Kronjylland.
Læs også
Han tilføjer, at selvom der i de fleste tilfælde er tale om reelle svindelforsøg, er der ikke altid svindel involveret. Nets kan nemlig godt finde på et spærre et kort, hvis de blot mistænker, at der foregår noget, som ikke skal foregå – blot for at være på den sikre side:
”Der er ingen tvivl om, at de fleste kortspærringer sker i forbindelse med svindelforsøg. Men der kan også ske præventive kortspærringer, hvis en kunde eksempelvis handler på en mistænkelig måde eller en mistænkelig webshop. Skulle det ske, at der ikke er hold i Nets’ mistanke, aftaler vi som pengeinstitut bagefter med kunden, at vi ophæver Nets’ spærring igen. Så kan kunden igen bruge sit kort”, forklarer sparekassens fraud-specialist.
En nødvendighed
Selvom det kan være irriterende, at ens kort bliver spærret, måske uden man er vidende om hvorfor, er det vigtigt, at Nets er opmærksom på mistænkelig adfærd.
Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige Lene Rasmussen:
”Svindel er et stort problem, som skal tages meget seriøst. Svindlere kan udgive sig for at komme fra både banker, forsikringsselskaber eller gennem falske webshops, og derfor er det rigtig positivt, at Nets og bankerne agerer, når de mistænker svindel. Det er vigtigt, at man husker, at kortspærringer sker for at beskytte forbrugerne, også selvom det kan være ærgerligt at stå uden et funktionelt kort i en kortere periode,” siger Lene Rasmussen.
Sommeren har været travl i Sparekassen Kronjyllands fraud-afdeling. Antallet af sager, hvor kunder er blevet udsat for svindel på falske webshops og lignende er siden januar 2023 nemlig steget med over 250 procent.