Et nyt tiltag har nu set dagens lys.
Lige nu læser andre
Verden er mildest talt på usikker grund lige nu.
Der er krig flere steder i og omkring Europa, og som om det ikke var nok, så er der også sat gang i en hybridkrig.
Gennem de seneste dage har droner skabt kaos over hele Europa, og det vides endnu ikke, hvem der står bag, selvom flere har peget på Rusland.
Den højspændte situation har gjort det mere aktuelt at forberede sig på et større nedbrud – og nu går Salling Group forrest.
Gælder Dankort, Mastercard og Visakort
Kunder i Bilka, føtex og Netto skal nu ikke frygte for, om deres betaling kan gå igennem, såfremt en butik er ramt af et lokalt, regionalt eller landsdækkende nedbrud.
Læs også
I et udvidet samarbejde med Nets åbner for, at Salling Group som den første danske dagligvarekoncern i Danmark kan tage imod stort set alle betalingskort offline – både i fysisk form og på telefonen, hvis en situation uden netforbindelse skulle opstå enten i egne systemer eller hos en ekstern leverandør.
Det omfatter blandt andet Dankort, Mastercard og Visakort.
I dag sker op imod 90 procent af alle betalinger via. betalingskort, hvor godt halvdelen sker med det fysiske kort – den anden via eksempelvis Apple Pay og Google Pay.
Med den hidtidige model har det kun været muligt for kunder med et fysisk Dankort at betale offline.
“Kundernes betalingsvaner ændrer sig med stor hastighed, hvor stadig flere og flere tilvælger og prioriterer at bruge betalingskortet via telefonen,” siger IT-direktør i Salling Group, Alan Jensen, og fortsætter:
Læs også
“Derfor er jeg glad for, at vi i endnu højere grad kan tilbyde flest mulige kunder en betalingsløsning under en eventuel krisesituation, hvor de gængse betalingsmetoder er sat ud af drift. Det vil ske, uden kunderne egentlig vil bemærke det, således vi kan oprette et stadig højt serviceniveau.”
Udrullet til disse butikker
Den udvidede løsning kommer ikke kun danske kunder til gode, men også turister med udenlandsk udstedte betalingskort.
“Vores eksisterende offline betalingsløsninger har givet både vores kunder og Danmark en høj grad af betalingssikkerhed. De ændrede betalingsvaner har dog skabt et øget behov for et udvidet betalingsberedskab, der også omfatter kortbetalinger via ApplePay, GooglePay og udenlandske kort,” fortæller Allan Bonke, der er landechef hos Nets, og tilføjer:
“Derfor er det et vigtigt skridt, at Salling Group nu har implementeret udskudt autorisation i samtlige butikker. Det sikrer, at de fremover vil kunne modtage stort set alle former for betalinger – også under nedbrud og i krisesituationer.”
Udrulningen af de udvidede betalingsløsninger er netop udrullet til alle Salling Groups danske butikker, som i forvejen har et beredskab relateret til de fysiske og betjente kasser, såfremt de skulle være ude af drift.
Læs også
Her kan systemet skiftes til små håndholdte computere, som medarbejderne kan betjene.
Pt. pågår et større arbejde i Salling Group med etableringen af i alt 50 beredskabsbutikker, som skal kunne holde åbent i minimum to dage – selv uden strøm eller forbindelse til omverdenen.
Butikkerne vil blive fordelt over hele landet, således op imod 80 procent af befolkningen har max 50 kilometer til en beredskabsbutik, som fortsat kan holde åbent trods en regional eller landsdækkende krisesituation.
Salling Group har 753 butikker i Danmark.