Nu skal der spidses ører.
Lige nu læser andre
Når telefonen ringer, og stemmen i røret lyder både venlig og overbevisende, er det let at tro, at alt er i orden.
Mange danskere får dagligt opkald fra ukendte numre, og ofte handler det blot om reklamer eller fejl.
Alligevel er der opkald, der kan ende langt værre end en irriterende samtale.
I de seneste år har svindlere nemlig fået nye tricks, og de er blevet langt mere overbevisende. Flere udgiver sig for at være fra politiet eller din egen bank.
De taler roligt og lover at hjælpe. Først bagefter opdager ofret, at det hele var et fupnummer.
Læs også
Nordea advarer nu mod en særlig form for telefonsvindel, som er yderst aktuel lige i øjeblikket. Her går de kriminelle skridtet videre end bare at ringe. De dukker nemlig op hjemme hos folk.
‘Bankbud’ på tur
Ifølge Nordea starter svindlen typisk med et telefonopkald.
En person påstår, at der er mistænkelige bevægelser på din konto, og derfor sender banken en medarbejder eller et såkaldt ‘bankbud’ for at hjælpe.
Hjemme hos ofret beder svindleren om at få udleveret betalingskort og koder, som derefter bliver misbrugt.
“Vi ser desværre fortsat mange sager, hvor svindlere udgiver sig for at komme fra banken eller politiet,” skriver Nordea i advarslen, som er udsendt via Mit Digitale Selvforsvar.
Læs også
Banken opfordrer alle til at lægge røret på med det samme, hvis nogen påstår, at de kommer fra Nordea for at hente kort, koder eller kontanter.
I stedet skal man ringe direkte til banken på 70332249. Nordea påpeger, at de aldrig sender medarbejdere ud til kunders adresser.
Bliv klogere
For at hjælpe danskerne med at genkende telefonsvindel inviterer Nordea til et gratis webinar den 20. november klokken 12.
Her deltager blandt andre kommunikationsrådgiver Anna Thygesen, som selv blev groft svindlet sidste år og siden har udgivet en bog om oplevelsen.
Alle tilmeldte får en optagelse af webinaret, som kan ses, når man har tid.
Læs også
Banken minder samtidig om tre gode råd. Tag det roligt, vær skeptisk, og dobbelttjek altid ved at ringe til bankens hovednummer.