Forside Bil og motor Dette franske bilmærke skulle konkurrere med de tyske giganter: Nu...

Dette franske bilmærke skulle konkurrere med de tyske giganter: Nu kommer triste meldinger

Citroën DS3
Heinsdorff Jularlak / Shutterstock.com

Der var store ambitioner for mærket, da det blev introduceret.

Lige nu læser andre

Der var store ambitioner, da det franske bilmærke DS Automobiles blev lanceret i 2014 som Citroëns luksusalternativ.

I dag er sagen dog en helt anden.

I øjeblikket befinder brandet sig ifølge flere branchekilder i en alvorlig krise. Interne overvejelser i moderkoncernen Stellantis peger på, at mærket muligvis skal nedgraderes til blot at være en udstyrslinje under Citroën.

En sådan beslutning vil i praksis betyde, at DS ophører som selvstændigt brand.

Det skriver flere internationale medier, herunder det østrigske erhvervsmedie Vol.

Læs også

DS blev oprindeligt skabt med en vision om at forene fransk elegance med teknologisk innovation og udfordre de tyske premiumproducenter som BMW, Audi og Mercedes-Benz.

Ambitionen var at skabe et luksusmærke med et tydeligt fransk særpræg, men projektet har aldrig for alvor vundet fodfæste på markedet.

Det kinesiske marked, som i starten blev anset for at være centralt for DS’ fremtid, udviklede sig hurtigt til en skuffelse. Trods forsikringer om at blive i landet trods lave salgstal har DS i dag ingen modeller registreret på sin officielle kinesiske hjemmeside.

Situationen i Europa viser samme tendens. Ifølge branchemediet Automobilwoche faldt salget i første halvår af 2025 med 22 procent til blot 16.000 biler. I Frankrig, mærkets hjemmemarked, var nedgangen endnu større med et fald på 25 procent, mens Tyskland oplevede en beskeden fremgang på knap syv procent.

Inden for Stellantis-koncernen står DS også over for intern konkurrence fra mærker som Alfa Romeo, Lancia og Maserati. Disse brands opererer allerede i de segmenter, DS forsøger at indtage, og det har skabt spørgsmål om, hvorvidt der er plads til endnu et luksusmærke i koncernen.

Læs også

Flere kilder fremhæver, at DS’ uafhængighed er en omkostningstung affære, og at en tættere integration med Citroën kunne frigøre ressourcer og skabe synergier.

Koncernen har afvist oplysningerne som spekulationer og fastholder, at DS fortsat vil være et selvstændigt mærke med fokus på elektrificering og teknologisk udvikling.

dmeldingerne fra ledelsen efterlader dog en vis tvivl om mærkets fremtid, da Stellantis i øjeblikket gennemfører en omfattende strategisk omstilling.

Ads by MGDK