Det skal fremover koste ekstra, hvis passagerer vil have et sæde, der kan lænes tilbage.
Lige nu læser andre
Alle har vist prøvet at være småfrusreret over, at passageren foran har smækket sædet helt tilbage lige fra takeoff til landing.
Diskussionen om flysæders ryglæn deler stadig passagerer verden over. For nogle er det en selvfølge at kunne læne sig tilbage under flyveturen, mens andre oplever det som en klar irritation, når personen foran gør det.
Nu har det canadiske flyselskab WestJet valgt at tage stilling på en måde, der skaber debat i luftfartsbranchen.
Ifølge den canadiske tv-station CBC indfører WestJet en ny kabineindretning, hvor ryglænet i economyklassen ikke længere kan justeres.
Den nye ordning betyder, at passagerer, der ønsker at læne sædet tilbage, fremover skal betale ekstra.
Læs også
Selskabet har meddelt, at opgraderingen af Boeing 737-8 MAX og 737-800 flyene skal give en mere moderne kabineoplevelse. De faste ryglæn skal samtidig sikre, at hver passager bevarer sin personlige plads.
Dermed følger WestJet i sporet af andre lavprisselskaber som Spirit, Allegiant og Frontier, der tidligere har fjernet funktionen helt.
Forskellen er, at WestJet nu knytter en pris til muligheden for at læne sædet. Hvad denne pris bliver, er endnu ikke offentliggjort.
De nye fly får desuden tolv sæder i Premium-klassen, som tilbyder justerbare ryglæn, større nakkestøtte og forbedret polstring. Denne sektion er inspireret af selskabets Dreamliner-fly, der i forvejen er kendt for en højere komfort.
I økonomiklassen bliver sæderne fortsat faste, men 36 af dem får ekstra benplads samt en skillevæg, der skal give mere privatliv.
Læs også
Ifølge Samantha Taylor, der er selskabets erfaringsdirektør, er kabinen nøje udformet for at tilbyde WestJets gæstfri service på alle budgetniveauer.
Beslutningen mødes dog med delte reaktioner. Flere passagerer kalder initiativet en skjult prisstigning, mens andre fremhæver det som en fordel, fordi faste ryglæn eliminerer ubehaget ved pludselige tilbagelænede sæder.