En ændring i lovgivning er blandt årsagerne.
Lige nu læser andre
Bilister med sans for lys og stil har fået grønt lys fra EU til at lade deres biler skinne lidt ekstra.
Det, der tidligere kunne give en bøde for overtrædelse af reglerne om køretøjsbelysning, er i dag fuldt lovligt, hvis man holder sig inden for de nye rammer.
EU vedtog for to år siden et regelsæt, der tillader bilproducenter at udstyre biler med oplyste logoer.
Den første producent til at udnytte muligheden var Volkswagen, som præsenterede Touareg med et lysende VW-logo på bagenden. Kort efter fulgte andre modeller, hvor også fronten fik et oplyst præg.
Ifølge Volkswagens designchef Thorben Kochs skyldes ændringen ikke alene nye regler, men også et skift i bilbranchens æstetik. Han fortæller, at lys i dag har erstattet det traditionelle krom, som gennem årtier har præget bilernes design. Lys giver ifølge Kochs et mere karakteristisk udtryk, der gør bilerne genkendelige selv i mørke.
Læs også
Det er ikke kun et spørgsmål om udseende. Den teknologiske udvikling og EU’s forbud mod PFAS-stoffer – de kemikalier, der tidligere blev brugt i forkromningsprocesser – har også banet vejen for de lysende detaljer. PFAS udleder giftige dampe under produktion, og derfor har bilproducenter valgt at søge nye, mere miljøvenlige alternativer.
Den moderne belysning ses nu på mange modeller. Volkswagen Tayron og Cupra Formentor har oplyste logoer bagpå, mens BMW har introduceret funktionen Iconic Glow, der fremhæver bilens frontgrill med en smal LED-stribe.
Selv om bilerne må lyse mere end før, gælder der fortsat begrænsninger, blandt andet at lyset ikke må virke blændende for andre trafikanter.