Foto: Shutterstock

Bank kritiseres nu for diskrimination af ældre

En af landets banker har opført sig diskrimerende mod sine ældre kunder, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden fortæller nu, at de vurderer at en dansk bank gik ud over sine bemyndigelser, da den lukkede for netbanken for alle kunder, der var over 70 år.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden tirsdag i en pressemeddelelse. 

"Muligheden for at overføre penge via netbank til personer, der ikke var kunder i sparekassen, blev i april 2020 deaktiveret uden varsel af sparekassen for samtlige kunder over 70 år, fordi sparekassen ønskede at beskytte denne særlige udsatte gruppe mod svindelforsøg fra kriminelle. Sparekassen valgte at genaktivere funktionen for kunderne i løbet af april," skriver Forbrugerombudsmanden. 

Det oplyses samtidig, at Frøs Sparekasse har oplyst til netop Forbrugerombudsmanden, at sparekassen mente, at vilkårene i rammeaftalen for netbanken tillod sparekassen at gøre det, og at kunderne kunne kontakte sparekassen for at få genaktiveret funktionen.

Kaldes diskriminerende

Forbrugerombudsmanden fortæller, at man har meddelt sparekassen, at deaktiveringen var i strid med betalingsloven.

Efter betalingsloven må et pengeinstitut kun spærre adgangen til at overføre penge af hensyn til netbankens sikkerhed, eller hvis pengeinstituttet har en konkret mistanke om misbrug, fx ved mistænkelig brug af netbank.

Forbrugerombudsmanden har også meddelt sparekassen, at deaktiveringen medførte, at betingelserne for brug af netbank blev diskriminerende, fordi kunder over 70 år ikke kunne bruge netbanken til at overføre penge til personer, der ikke var kunder i sparekassen.

”Et pengeinstitut må gerne spærre en konto eller lukke for overførselsmulighederne hos en kunde, hvis der er tegn på konkret misbrug, hos kunden. Men det er diskriminerende at lukke for alle over 70 år, fordi pengeinstituttet vurderer, at gruppen potentielt er mere udsat for svindel end andre kunder," udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

Frøs Sparekasse har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at sparekassen tilretter deres vilkår, oplyses det.  

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 11.06.21 Erhvervsliv
    Fødevare tilbagekaldes

    Froneri tilbagekalder Smarties Push Up i æsker á 4 stk., da der er risiko for indhold af ethylenoxid.

  • 10.06.21 Erhvervsliv
    Særlig corona-indsats hjælper ledige

    Mange familier er blevet ramt økonomisk af corona, fordi mor eller far har mistet jobbet. I Rødovre har man sat ind med en ekstraordinær beskæftigelsesindsats. Nu viser tallene, at det har virket - mange er blevet hjulpet til at finde ny beskæftigelse.

  • 09.06.21 Erhvervsliv
    Onlinemøder er en ulempe for kvindestemmer

    Forskere fra SDU og universitetet i Magdeburg har undersøgt, hvordan forskellige stemmer opfattes via onlineværktøjer som Zoom, Skype eller Teams. Ikke alle frekvenser transmitteres fuldt ud, hvilket går ud over især kvinder, som opfattes mindre kompetente, udtryksfulde og karismatiske end mænds stemmer.

  • 03.06.21 Erhvervsliv
    Vær opmærksom: Nyt initiativ indføres ved Lillebæltsbroen

    En digital tavle og rumlestriber på den ny Lillebæltsbro skal skærpe trafikanternes opmærksomhed, når de kører forbi det igangværende malearbejde på broen og derved forebygge ulykker på stedet.

  • 01.06.21 Erhvervsliv
    Rapport: Danmark er på vej ud af krisen

    Danmark er sluppet nådigere gennem pandemien end mange af de lande, vi normalt sammenligner os med. Det er særligt på privatforbrug og eksport, at Danmark har klaret sig bedre. Det viser ny vismandsrapport. Det betyder til gengæld også, at vi skal begynde at holde et vågent øje med antallet af faglærte.