Bilisten måtte grave dybt i lommerne for at betale bøden.
Lige nu læser andre
Man kan mene, at de danske fartbøder er rimeligt dyre. Bliver man opdaget i at have en lidt for tung højrefod på de danske veje kaster det en bøde på minimum 1.200 kroner af sig.
I Finland får de dog de danske takster til at blegne. Hos vores nordiske naboer kan en fartbøde nemlig hurtigt tage pusten fra selv den mest velhavende bilist.
Landet benytter nemlig et dagbødesystem, hvor straffen beregnes ud fra indkomst. Det betyder, at bøden ikke er et fast beløb, men vokser i takt med lønsedlen.
Systemet fungerer ved, at man tager den månedlige nettoindkomst, trækker et grundbeløb fra og deler resten med 60. Denne sum udgør dagsatsen, og antallet af satser afhænger af overtrædelsens alvor. For en velhavende fartsynder kan det derfor ende i sekscifrede beløb.
I en konkret sag, der tidligere har vakt opsigt i medier verden over var det netop tilfældet.
Læs også
Tilbage i juni 2023 blev en finsk bilist taget med 82 kilometer i timen i et område, hvor hastighedsgrænsen var 50. Det udløste ifølge mediet Tips en bøde, der lød på intet mindre end 121.000 euro – svarende til knap 900.000 kroner.
Bilisten havde ikke blot kørt for stærkt én gang, men var tidligere dømt for lignende forseelser.
Det blev taget med i vurderingen og resulterede i den sindssyge bøde.
Debatten om retfærdighed i systemet er tilbagevendende. Tilhængere mener, at modellen i højere grad sikrer lighed for loven, fordi den rammer rige og fattige proportionalt. Kritikere påpeger derimod, at administrationen er tung, og at velhavende kan forsøge at omgå systemet gennem kreative skatteteknikker.
Spørgsmålet er derfor, om modellen er et forbillede for resten af Europa, eller om den snarere er et skræmmeeksempel på et system, der i forsøget på at være retfærdigt kan virke urimeligt hårdt. Én ting er sikkert: i Finland skal man tænke sig godt om, før man trykker speederen i bund.