Mekanikeren forklarer, at det ofte ses blandt bilister, der vælger at skifte dæk selv.
Lige nu læser andre
Det er blevet den tid på året, hvor de danske bilister skal til at skifte til vinterdæk.
Mens mange vælger at køre på værksted for at lade en fagkyndig udføre arbejdet, er der andre, der vælger at gøre det selv.
Hvis du er en af dem, der selv skifter dækkene, er det nu, du skal spidse øre.
Mekanikeren Marno Kelo fortæller til bilmagasinet Autotoday, at mange af de, der vælger at gøre-det-selv, begår to udbredte fejl, som kan gå ud over bilen, sikkerheden eller dækkene.
Første faldgruppe handler om donkraften.
Læs også
Et forkert løft kan bøje bilens skørter, og i værste fald beskadige bilens bærende konstruktion.
Derfor er det utrolig vigtigt, at donkraften sættes på de rigtige steder. Disse er angivet i bilens manual og er ofte også markeret med et tegn.
Næte fejl opstår, når dækket monteres i forkert retning. Denne fejl forekommer overraskende ofte, og kan få store konsekvenser på glat underlag.
Mange dæk har en pil eller en tekst, der angiver rotation. Fejlvendt montering svækker styreevnen og kan forlænge bremselængden. Risikoen for aquaplaning stiger, og slidbanen nedbrydes hurtigere end normalt.
Det er altså en fejl, der koster dyrt i både dækslid og sikkerhed.
Læs også
En anden ting, bilejere bør være opmærksom på, er hvor dækkene opbevares i sæsonskifte. Dæk trives bedst mørkt og køligt med stabile temperaturer.
Kraftig sol, høj varme eller hård frost forringer gummiets egenskaber over tid. Placeringen betyder også noget. Opbevaring stående er mest skånsom. En stak kan gå an i kort tid, men bør begrænses til to dæk eller vendes jævnligt, så trykket fordeles. Fire dæk i en høj stabel giver for stor belastning på det nederste.
Hvis det kniber med pladsen kan et dækhotel eller et professionelt værksted derfor give mening.