“Nu tager medierne et medansvar for den demokratiske samtale.”
Sådan beskriver chefredaktør Nick Allentoft, Mediehuset DenOffentlige, et nyt samarbejde mellem medier i hovedstadsområdet.
Sammen med seks andre medier har Mediehuset DenOffentlige taget initiativ til at invitere offentlige aktører til ny dialog. Det handler om at lave bedre historier. Sammen. Lokalt.
Samarbejdet tæller både aviser, online, radio og tv.
“Hvis vi bruger én dag sammen, så tror jeg vi kan få væsentligt mere ud af det samarbejde, vi har og den store arbejdskraft vi i forvejen lægger i at servicere borgerne i vores områder og kommuner,” siger TV2 Lorrys direktør, Morten Kjær Petersen.
Samarbejdet mellem TV2 Lorry, Sjællandske Medier, Politikens Lokalaviser, DR København, Helsingør Dagblad, Dansk Avistryks lokalaviser og altså Mediehuset DenOffentlige blev født tidligt på sommeren.
Baggrunden er et ønske om bedre journalistik, mere åbenhed og et stærkere demokrati. Første skridt bliver konferencen Bedre historier.
Vi skal gøre det bedre
“Vi investerer noget tid i det her, fordi vi tror at det rent faktisk vil komme læsere, lyttere og seere til gavn. Hvis man får en bedre forståelse af, hvordan man samarbejder, så vil det resultat, der kommer ud af samarbejdet også blive bedre,” fortæller chefredaktør for Politikens Lokalaviser, Claus Krogh.
På konferencen vil medierne åbne værktøjskassen og invitere offentlige aktører i hovedstadsområdet til at gøre det samme. Politikere, offentlige ledere, kommunikationsfolk og mediefolk skal se hinanden i kortene for at øge den gensidige accept af hinandens arbejdsvilkår.
Initiativet er en reaktion på en ny medievirkelighed, hvor der aldrig før har været så mange, der kommunikerer om så meget. Tempoet på de frie og uafhængige medier er højt - samtidig med at store kommuner har mindst lige så mange kommunikationsfolk ansat som journalister på et mellemstort dagblad.
Medspil og modspil
“Den kommunikation man laver fra kommuner og regioner er naturligvis værdifuld. Men den kan ikke stå alene. Der er brug for uafhængige medier, der yder modspil og medspil og skaber debat. Der har vi brug for en større forståelse for den medievirkelighed vi lever i nu,” siger Torben Dalby Larsen, der er adm. direktør og chefredaktør for Sjællandske Medier.
Med de senere års eksplosion i antallet af medier er der også sket en eksplosion i produktionen af historier til alle platforme. Forbrugerne eksponeres for et enormt antal informationer hver eneste dag, hver eneste time, hvert minut.
Det nye samarbejde skal på den baggrund finde veje til mere kvalitet og større engagement, fortæller Nick Allentoft.
“Bare fordi man i dag kan sende en historie ud til et muligt og tilfældigt publikum på Twitter, Facebook, LinkedIn eller via en hjemmeside, så er det ikke ensbetydende med at det er en god historie. Det er slet ikke ensbetydende med at den har troværdighed. Legitimiteten kommer i samarbejdet mellem dem der laver historierne og så os, der udgiver dem,” forklarer DenOffentliges stifter og chefredaktør.
Historisk samarbejde
Det er første gang, at normalt konkurrerende medier finder sammen om at bidrage konstruktivt til den demokratiske samtale. Ambitionen er, at øge borgernes engagement i samfundet.
“Vi kan og vi skal skabe noget engagement hos borgerne. Vi skal skabe noget engagement omkring det samfund, vi lever i og den nære virkelighed, vi er i. Det kan vi gøre som medier, men det sker allerbedst i samarbejdet med kommuner, politikere eller andre offentlige aktører,” siger Klaus Dalgas, der er chefredaktør for Helsingør Dagblad.
Konferencen “Bedre historier. Sammen. Lokalt” afholdes på Nationalmuseet den 1. december 2016, og står det til Nick Allentoft, bliver det den første af flere.
“Nu tager hovedstadsområdets medier det første store slæb. Bliver det her den succes, som meget tyder på, så er det en udstrakt hånd til regionale medier i hele landet og måske en mulighed for at lave en national konference,” siger Nick Allentoft.