Global og lokal kommunikation

Velfærd

16/04/2013 11:06

Nick Allentoft

En global kernefortælling formidles kun troværdigt gennem mange mindre, lokale historier, så det globale og lokale er to sider af samme kommunikation. Det lokale og nære har hovedrollen i den kommunale hverdag, men for at sikre vækst og mangfoldighed i byen er den internationale kommunikation også en vigtig spiller.

Af Lotte Kofod Ludvigsen, kommunikationskonsulent, Borgmesterens Afdeling, Aarhus Kommune, [email protected]

Set fra en praktikers side, siddende bag et kommunalt skrivebord, er det de lokale fortællinger som udgør størstedelen af kommunens kommunikation. Både målt i volumen, mandetimer og budget er det kommunikationen mellem Aarhus Kommune og borgerne, som er den primære indsats.

Det nære først

På Aarhus Kommunes nyhedsliste kan man få et overblik over de lokale historier, som er interessante netop nu. Det favner aktuelt alt fra facebook på plejehjemmene, nye p-anlæg, støttemuligheder for unge, som søger arbejde i andre EU-lande og holdninger til digitalisering af kommunalvalget. Se mere her. Her er det de nære historier, som er i centrum.

Som en politisk ledet organisation med ca. 25.000 ansatte og godt 310.000 borgere er strategisk kommunikation en særdeles svær opgave. Vores fokus er på dialog og en bredt facetteret udvalg af historier fra kommunens mange services, events og strategier frem for en illusion om at kunne dominere en dagsorden. 

Inddragelse af borgerne i både ideudvikling, kommunikation og levering af ydelser er i nøgleord i dag og vil blive det i endnu højere grad fremover. I forbindelse med drøftelserne i Aarhus Byråd af kommunens organisering i vinteren 2013 har borgere og virksomheder været dybt involverede i processen og været med til at sætte dagsordenen. Øget inddragelse og målrettet kommunikation viste sig at være fælles mål. Læs mere her.

De strategiske valg

Netop nu barsler Aarhus Kommune med en strategi for kommunens ageren i de sociale medier, hvor vi spørger os selv, hvordan vi skal prioritere de begrænsede ressourcer. Skal kommunen være til stede på alle sociale platforme for at møde borgerne, der hvor de er? Velvidende at det kræver bevilling af ressourcer, så vi kan give hurtige svar på alle typer af spørgsmål hele døgnet. Eller skal kommunen hellere prioritere en solid indsats på færre udvalgte kanaler, fordi midlerne giver bedre resultater der?

I en tid, hvor borgernes krav stiger og ressourcerne beskæres, er det helt centralt at træffe de rette strategiske valg for kommunens kommunikation. At kommunikation samtidig på skift mistænkeliggøres som spin og helliggøres som involvering er et vilkår for kommunens skriver-karle.

International kommunikation

Den internationale kommunikation for Aarhus Kommune understøtter tiltrækningen af virksomheder, medarbejdere, studerende og turister fra udlandet. Arbejdet sker i tæt samarbejde med byens virksomheder, uddannelser, events og attraktioner, som er de centrale aktører i den internationale markedsføring af Aarhus. Den overordnede ramme om den internationale kommunikation er brandet ’Aarhus. Danish for progress’, der blev skabt for at skabe sammenhæng i byens fælles fortælling til de udenlandske målgrupper.

En global fortælling bliver kun troværdig ved at blive fortalt gennem lokale, aktuelle historier. Eksempler, der viser, hvad vi mener med ’Danish for progress’, hvordan Aarhus er en progressiv by. Historier hvor byens aktører skaber udvikling ved at løse fremtidens problemer, samarbejde på tværs, gentænke og forbedre.

Det lokale i det internationale

Et aktuelt eksempel er byggeriet af det bæredygtige boligkompleks Isbjerget, yderst på Aarhus Havn i den nye bydel Aarhus Ø. Hvor de lokale historier om Isbjerget typisk fokuserer på boligpriserne, de første indflyttere og byggegenerne, bliver Isbjerget interessant som internatio-nal nyhed ved at vinkle historierne på bæredygtighed, dansk design og gentænkning af havnearealerne. Og Isbjerget bliver en aktuel, global nyhed i det øjeblik, byggeriet vinder en stor international pris, som med MIPIM prisen i april.

En af indsatserne i Aarhus Kommunes internationale kommunikation er et samarbejde med Udenrigsministeriet for at hjælpe de gode historier fra Aarhus ud i ministeriets internationale kanaler. Når vi skal vurdere, om en historie kan bære et stykke internationalt pressearbejde, bruger vi de gængse nyhedskriterier, set fra en international synsvinkel. Det vil sige en vurdering ud fra væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt, som i eksemplet med Isbjerget. 

I samarbejde med aktørerne i Aarhus leder vi hele tiden efter nye historier og billeder, som kan fortælle byens gode historier til de internationale målgrupper. Og alle er velkomne til at bidrage.

Stafetten går til Karsten Pedersen

Som kommunal kommunikationskonsulent er jeg meget interesseret i åbenhed. Derfor vil jeg gerne sende stafetten videre til Karsten Pedersen, lektor ved RUC, der blandt andet forsker i forståelig offentlig kommunikation. Jeg vil gerne stille spørgsmålet: Hvad er det for nogle former for åbenhed, vi har brug for, for at skabe en progressiv kommunal kommunikation i fremtiden?

Læs de tidligere indlæg her:

- Hvilken historie har du fortalt om din kommune i dag?
- Velkommen på forsiden!
- Udfordringer for den kommunale krisekommunikation
- Kommunikation kan flytte kommuner
- Hvorfor al den kommunikation i kommunerne?

 

Mest Læste

Annonce