Datatilsyn undersøger DSB-læk af kundeoplysninger

Infrastruktur

18/08/2015 13:47

Nick Allentoft

DSB skal besvare 18 spørgsmål om videresending af 10.500 kunders oplysninger til andre kunder.

DSB's håndtering af 10.500 kunders oplysninger bliver nu underlagt en undersøgelse fra Datatilsynet.

Det skriver Version2, som har offentliggjort en skrivelse fra tilsynet til DSB.

Her fremgår det, at tilsynet af egen kraft har besluttet at rejse sagen efter henvendelser fra borgere og omtale i medierne.

- Datatilsynet har på denne baggrund besluttet at starte en sag af egen drift og skal i den anledning anmode DSB om en udtalelse, skriver tilsynet.

Sagen udspringer af loyalitetsprogrammet DSB Plus, hvor rejsende ifølge programmets hjemmeside kan få fordele i form af personlig trafikinformation, optjening af point ved rejser og rabat i 7-Eleven-butikkerne på de danske stationer.

- Jo mere du fortæller os (...), jo bedre service kan vi give dig, skriver DSB om ordningen.

Men i starten af august modtog en gruppe DSB-kunder en mail fra DSB Plus, som var stilet til andre kunder og som indeholdt oplysninger som telefonnummer og adresse på de fremmede kunder.

Sagen blev beskrevet af Berlingske over for hvem DSB fastslog, at der højst kan være tale 10.500 personer, der har modtaget de vildfarne mails med fremmedes oplysninger.

- Efter det oplyste kræves der ikke login med adgangskode for at tilgå oplysningerne, man skal blot klikke på linket, konstaterer Datatilsynet i henvendelsen til DSB.

Her beder man om en redegørelse, som forholder sig til 18 konkrete punkter, herunder om DSB Plus har registreret oplysninger af fortrolig karakter, og om selskabet selv mener, man lever op til kravene i Persondataloven om beskyttelse af personoplysninger.

Henvendelsen fra Datatilsynet er dateret den 14. august. To dage forinden - den 12. august - krævede transportminister Hans Christian Schmidt (V) en redegørelse om sagen fra DSB.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce