Ifølge DSB er over 10.000 DSB-kunder ved en fejl blevet udsat for, at personoplysninger, de har givet til DSB Plus, er sendt til andre. Transport- og bygningsministeren er stærkt bekymret.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt kræver nu en grundig redegørelse fra DSB om sagen, hvor kunders private oplysninger ifølge DSB ved en fejl er sendt til fremmede.
IT-sikkerhedsstafetten
Flere tilfælde af hackerangreb på offentlige kernesystemer og Rigsrevisionens meget kritiske rapport i efteråret 2013 bør afføde en vigtig debat om IT-sikkerhed i Danmark.
Den totale digitalisering af al kommunikation mellem borgere, erhverv og offentlige instanser medfører mange udfordringer. Dem søger IT-stafetten på DenOffentlige.dk at adressere.
Læs alle indlæggene i IT-sikkerhedsstafetten her.
- Det er stærkt bekymrende. Sådan noget må ikke ske. Og jeg er også meget forundret over, at jeg først har hørt om sagen her til morgen.  Nu har jeg bedt om straks at få en grundig redegørelse fra DSB, udtaler transport- og bygningsministeren.
Transport- og Bygningsministeriet har ikke nogen kontrakt med DSB om det produkt, sagen handler om, nemlig DSB Plus. Det er et produkt, hvor kunderne bliver opfordret til at give oplysninger om deres rejsemønstre og til gengæld får fordele for eksempel information om togdriften og kiosk-rabatter.
Â
- NÃ¥r DSB laver sÃ¥dan et produkt, er det selvfølgelig ekstremt vigtigt, at DSB og DSB’s samarbejdspartnere formÃ¥r at holde de data, de fÃ¥r om deres kunder, tæt til kroppen. Det skal være sikkert at bruge DSB’s produkter, siger Hans Christian Schmidt.Â
Â
- DSB skal selvfølgelig orientere os om, hvad der helt præcist er sket, og – endnu vigtigere – sætte alle kræfter ind pÃ¥ at forhindre, at det eller noget lignende sker igen. Hvordan DSB vil sikre det, skal DSB levere svar pÃ¥ i den redegørelse, de sender til mig, udtaler ministeren.Â
Â