Et nyt forslag, der vil stramme flygtninges ret til familiesammenføring, kommer kun til at gælde omkring 20 procent af de flygtninge, der for tiden kommer til Danmark, skriver Politiken.
De resterende 80 procent forventes fortsat at kunne få familien til Danmark uden at vente de tre år, som lovforslaget medfører som ventetid.
Siden der blev ændret på flygtningekategorierne i februar i år, er 3831 asylsager afgjort. Kun 809 er endt i den kategori, som stramningerne rammer.
Venstres integrationsordfører, Marcus Knuth, siger, at regeringen er forpligtet af konventionerne og ikke bevidst går efter, at flertallet går fri af stramningerne. - Det er ikke, fordi vi vil det. Det er ganske enkelt, fordi vi er bundet af konventionerne, siger han til Politiken. Venstre var ellers kritiske over for den tidligere SR-regering, da den for et år siden lavede den første ændring på området. Kritikken gik på, at stramningerne ikke ville omfatte flygtninge med såkaldt konventionsstatus. Det kan for eksempel være nogle af de mange syriske mænd, som kan pege på en individuel trussel i form af en indkaldelse til værnepligt i Syrien. Den gruppe har bedre rettigheder end flygtninge, som blot kan henvise til den generelle trussel fra en borgerkrig, når Flygtningenævnet skal afgøre, hvilken flygtningestatus de skal tildeles. I denne uge præsenterede regeringen sin plan for en udvidelse af ventetiden til tre år på retten til familiesammenføringer. En videreførelse af SR-stramningen på et år. I Dansk Flygtningehjælp mener asylchef Eva Singer, at mindretallet, der rammes, er alt rigeligt. - Derfra hvor jeg sidder, synes jeg, at det er mange. Især når man tænker på, hvor begrænsede rettigheder de mennesker får, siger hun til Politiken og vurderer, at især kvinder rammes, da de for eksempel ikke kan henvise til faren ved værnepligt. Svensk asylmur kan presse Danmark De svenske planer om at indføre id-kontrol af passagerer i busser, tog og færger i løbet af få uger kan vise sig at være så effektivt et værn mod asylstrømmen til Sverige, at en stor del af de mange asylsøgere i stedet ender i Danmark. Det vurderer eksperter ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag. Den svenske regering vil pålægge trafikselskaberne et såkaldt transportøransvar, der medfører klækkelige bøder, hvis de bringer folk, som ikke har papirerne i orden, videre til Sverige. Og ifølge Migrationsverket, den svenske pendant til Udlændingestyrelsen i Danmark, ankommer 81 procent af asylsøgerne til Sverige uden hverken et pas eller andet gyldigt id. Hvis disse tusindvis af flygtninge og migranter forhindres i at tage offentlig transport til Sverige for at søge om asyl, er det oplagt, at en betydelig del af dem i stedet søger asyl i Danmark, påpeger eksperterne. - Der er ingen tvivl om, at dette isoleret set vil betyde flere asylsøgere til Danmark, end man ellers ville have fået, siger Gerd Battrup, grænseforsker ved Syddansk Universitet, til Jyllands-Posten. Martin Lemberg-Pedersen, forsker i migration ved Københavns Universitet, forudser, at Danmark vil reagere med lignende tiltag ved grænsen til Tyskland. Den mulighed er den danske regering ved at give sig selv med hastebehandlingen af et lovforslag om netop id-kontrol og transportøransvar. Dette kan kun indføres samtidig med midlertidig grænsekontrol, som regeringen hidtil har afvist at bruge. Men det kan man nu blive tvunget til, erkender udlændingeminister Inger Støjberg. - Hvis konsekvensen er en prop i Sverige, har vi nu et modsvar, siger hun til avisen. /ritzau/