Færre unge dør i trafikken

Infrastruktur

10/12/2015 09:53

Nick Allentoft

Antallet af unge dødsofre i trafikken er næsten halveret på fem år. Det er blevet mindre sejt blandt unge at køre råddent, siger trafikoffer og foredragsholder.

Der er godt nyt fra vejene, hvor antallet af unge dødsofre i trafikken er faldet mærkbart de seneste år.

Ifølge en ny opgørelse fra Vejdirektoratet omkom 22 unge mellem 18 og 24 år sidste år på vejene, hvilket næsten er en halvering i forhold til 2010.

Udviklingen glæder Marianne Foldberg Steffensen, der er leder i trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at antallet af unge ofre er faldet støt over de seneste fem år, selvom tallet jo helst skal endnu længere ned, siger hun.

Ifølge hende skyldes faldet i dødeligheden flere faktorer lige fra bedre sikkerhed på vejene til ændret adfærd blandt de unge.

- En af årsagerne er, at de unge er begyndt at drikke mindre alkohol, og vi oplever, at det ikke i samme grad som tidligere er socialt acceptabelt at køre spirituskørsel, siger hun og fremhæver, at unge generelt også er blevet mere opmærksomme på faren ved at køre hurtigt.

- Og så spiller det ind, at vi jo er blevet bedre til at indrette vejene, så ulykker måske ikke ender helt så alvorligt som tidligere, siger hun.

Samme opfattelse af udviklingen har Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

- Det er jo en fantastisk historie, der er konsekvensen af en langsigtet strategi, hvor man målrettet har prøvet at påvirke de unges risiko, siger han.

Også han fremhæver i den forbindelse de mere sikre veje med flere rundkørsler og færre vejtræer som en del af den pallette af tiltag, der virker.

- Og så skal man ikke glemme, at bilerne er blevet langt mere sikre i de seneste ti år, hvilket også slår igennem i forhold til de unge, når de køber brugte biler, siger Jesper Sølund.

Helt afgørende er det desuden, at mange unge ifølge dokumentationschefen har fået større respekt for trafiksikkerhed og i stigende grad bruger sele og lader bilen stå, når der er alkohol involveret.

Det ville Jørgen Witt Christensen ønske, at han også havde gjort, da han som 17-årig passager med alkohol i blodet og del af et bilræs var involveret i en ulykke, der siden har lænket ham til en rullestol.

I dag bruger han sin oplevelse aktivt i foredrag og undervisning af unge under 18 år, der på den måde kommer til at stå ansigt til ansigt med konsekvenserne af dum trafikadfærd. 

- Det er en god måde at nå dem på, for de forstår jo godt, hvor svært det er at score i en rullestol, siger Jørgen Witt Christensen.

Han har "optrådt" for unge i mere end 20 år, og også han har noteret sig en ændring i deres indstilling:

- Når vi snakker med de unge i dag, så er det ikke så fedt mere at være den, der bare giver den gas og tåger fuld af sted med 150 kilometer i timen.

- Og sker det, så er der mange andre unge, der siger: Det, du laver, er ikke smart, og hvis du gør det, så gider jeg ikke at køre med dig, siger han.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik var 25 procent af førerne i spritulykker sidste år mellem 18 og 24 år. I 2010 udgjorde de 37 procent.

Alligevel advarer Marianne Foldberg Steffensen mod at tro, at problemet er løst.

- Alkohol er stadig en rigtig stor faktor i de ulykker, der har en alvorlig udgang, siger hun.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce