Gamle PostDanmark lyser rødt i det blå fælles nordiske postvæsen

Infrastruktur

16/02/2017 10:15

Nick Allentoft

Det gamle danske postvæsen lyser alarmerende rødt i det nye blå fælles nordiske postselskab. Der er brug for milliarder, og politikere kræver handling.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den danske del af den fællesnordiske postkoncern PostNord gik ud af 2016 med et massivt underskud. Det viser PostNords årsregnskab.   PostNord Danmarks omsætning faldt seks procent til 9,6 milliarder svenske kroner, men posten her i landet fik et underskud på driften på svimlende 1,9 milliarder svenske kroner. Det skyldes blandt andet, at PostNord har nedskrevet den danske del af forretningen med knap 1,2 milliarder svenske kroner. Det betyder, at man har erkendt, at aktiverne ikke længere har den samme værdi, forklarer PostNords danske landechef.

- Vi tror ikke på, at den brevforretning, der var, kommer tilbage. Med den viden, vi har nu, det brevfald, vi har set, og den brevmængde, der er tilbage, har de aktiver bare ikke længere den værdi, som de stod i bøgerne til, siger Peter Kjær Jensen.

Samlet havde koncernen PostNord et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner i 2016, og det altså især den danske del af forretningen, der trækker ned.    - Det er et resultat af, at vores brevvolumener er faldet hurtigere, end vi kunne forudse - og hurtigere end noget andet sted i verden, siger PostNords danske landechef, Peter Kjær Jensen.   - Det er umuligt for os at skære omkostninger til i et tempo, hvor vi kan blive ved med at være bare moderat profitable. Det er det, der er årsagen til det finansielle resultat på driften, siger han.   Faldende brevmængder i Danmark hænger blandt andet sammen med digitaliseringen i det offentlige. Her er man gået fra at sende breve til beskeder i e-boks. PostNords samlede nettoomsætning faldt med tre procent i 2016 sammenlignet med 2015. Omsætningen lyder på 38,5 milliarder svenske kroner i 2016. Færre breve i alle lande trækker ned, mens flere pakker fra handel på nettet trækker op.   Men altså ikke nok til at opveje problemerne især i den danske del af virksomheden, hvor brevmængden faldt med 23 procent alene.   I forbindelse med regnskabet oplyser PostNord, at den danske del af selskabet skal igennem en stor omstrukturering, så økonomien bliver bæredygtig. Omlægning af postuddelingen kommer til at koste 1000 stillinger både i år og i de kommende år.   Politikere: Det er rigtig slemt Krisen i den danske del af den fællesnordiske postkoncern PostNord får politikerne til at reagere. For med det historisk dårlige regnskab, som blev fremlagt i fredags, er der akut pengemangel i postvæsenet.        - Det er meget kritisk. Egenkapitalen er væk, og det ser rigtig slemt ud, siger Henrik Brodersen, der er postordfører for Dansk Folkeparti til DR Nyheder.   Sammen med resten forligskredsen er han blevet orienteret om situationen i PostNord af transportminister Ole Birk Olesen (LA).   - Hele situationen er ganske enkelt katastrofal, siger Karsten Hønge fra SF til DR Nyheder, mens Socialdemokratiet stemmer i:   - Det er en ekstremt alvorligt situation for posten, siger postordfører Christian Rabjerg Madsen (S).   PostNords plan er at lave en stor omstilling af hele det skrantende danske selskab. En omstilling, der vil koste milliarder af kroner. Samtidig varsler PostNord nyt underskud i år. Med andre ord skal PostNord ud at finde et milliardbeløb til den danske del af butikken.   Spørgsmålet er, hvor de mange penge skal komme fra. Post Danmark er en del af det store nordiske postselskab PostNord. Den danske stat ejer 40 procent, mens den svenske stat ejer 60 procent.   I forbindelse med det røde danske regnskab i fredags kaldte den svenske erhvervsminister, Mikael Damberg, situationen "meget alvorlig". Han ville ikke udelukke en skilsmisse mellem den svenske og den danske del. Post Danmark og Posten AB i Sverige fusionerede i 2009.   - Der er vi ikke endnu. Men jeg udelukker ingen veje, som vil være gode for virksomheden, sagde Damberg til avisen Svenska Dagbladet.   De danske postordførere vil nu se hurtig handling fra den danske transportminister.   - Det er helt afgørende for mig, at der også fremadrettet er post i hele landet. Og vi må have ministeren på banen og sikre at det sker, siger Christian Rabjerg Madsen til DR Nyheder.     OVERBLIK: Posten er i krise i en tid med forandring Færre breve presser postvæsnet i Danmark, der har underskud på bundlinjen og må fyre ansatte i de kommende år. Det viste regnskabet i sidste uge. Også Folketingets postordførere er blevet orienteret om situationen, som bliver kaldt både katastrofal og kritisk.   Læs her om PostNord Danmark:   * PostNord-koncernen er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab og er i Danmark reguleret af Postloven, som hører under Transportministeriet.   * Den nordiske postgigant blev skabt 24. juni 2009 med en historisk sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.    * I dag er PostNord aktiv i alle de nordiske lande.   * PostNord Danmark har 10.000 ansatte, som tager sig af breve, pakker, magasiner, reklamer og varer for private og erhvervskunder i Danmark og Norden.   * En stor strukturændring vil dog betyde, at der skal være 1000 færre ansatte om året i posten de kommende år.   * Et bredt politisk flertal enedes i maj 2016 om en aftale, der ophæver PostNord Danmarks pligt til at dele breve ud fra dag til dag og gav grønt lys til, at et standardbrev må være fem dage undervejs.   * Det sker, på baggrund af at interessen for at sende klassiske breve er styrtdykket.   * Faldende brevmængder betyder store forandringer for postvæsnet. Posthuse er lukket i stor stil og i stedet flyttet ind som postskranker i supermarkeder og på tankstationer.   * Samtidig er portoen blevet dyrere. Et almindeligt brev koster otte kroner i porto. Hvis brevet skal være fremme dagen efter, sendes det som et såkaldt quickbrev med frimærker for 27 kroner.   Kilder: PostNord, Ritzau.   /ritzau/

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.