Klimapolitik fejrer jubilæum med nye rekordudsigter

Bæredygtighed

06/04/2015 20:55

Nick Allentoft

25 år efter Danmarks første CO2-mål er 44 procent af el-forbruget vindenergi, viser tal fra Energinet.dk

For præcis 25 år siden - den 4. april 1990 - fremlagde VKR-regeringen med den radikale klimaminister Jens Bilgrav-Nielsen i spidsen den første plan for sænkelse af CO2-forbruget.

I dag - 25 år senere - fejrer klimapolitikken i Danmark jubilæum med friske tal fra Energinet.dk, der afslører, at i første kvartal af 2015 har 44 procent af el-forbruget været vindenergi. Hvis det tal holder året ud, er det ny rekord.

I 2014 slog andelen af vindenergi i danskernes elforbrug rekord med 39 procent. Her blæste det mest i januar, mens juni var den mest vindstille måned.

Ifølge formanden for Dansk Energi, Lars Aagaard, fortæller tallene en historie om en grøn omstilling, der er nået langt. Men der er stadig forhindringer på vejen.

Særligt på to områder savner han handling, hvis Danmark skal videre med omstillingen fra fossile brændstoffer til vedvarende energi. Det er i trafikken og i opvarmningen af danskernes hjem.

- Vi skal have el-bilerne ind og benzin-bilerne ud. Vi skal have brugt noget el til varmepumper til opvarmning af vores huse, siger Lars Aagaard.

Han mener, at flaskehalsen peger på regeringen, der i hans øjne sænker tempoet på omstillingen.

- Det, der står i vejen, er, at regeringen ikke har meldt ud, hvordan den vil sikre, at afgiftsfritagelsen af el-biler kan fortsætte, når dette år løber ud, siger han.

Uden afgiftsfritagelse af el-biler vil Danmark blive "verdens mest el-bilsfjendtlige land", mener Lars Aagaard.

- Med de tårnhøje afgifter, der er, vil el-bilerne ikke have en chance, og så er det slut.

Når danskerne skal skifte oliefyret ud ser Lars Aagaard gerne, at det bliver til en varmepumpe, men også her står afgifter i vejen, og gør andre alternativer såsom træpillefyr billigere.

- Derfor står afgifterne i vejen for den næste del af den grønne omstilling.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce