En novelle af Naja Marie Aidt, filmen "En Kongelig Affære" og den danske grundlov.
Det er tre eksempler på undervisningsmateriale, der har fået en gruppe muslimske elever til at obstruere, klage over eller ligefrem udvandre fra undervisningen på VUC-institutioner i hovedstadsområdet.
Velfærdsstat eller velfærdssamfund
Vi har sat velfærd til debat i en tid, hvor kampen mellem velfærdsstat og velfærdssamfund er blevet afgørende for velfærdsmodellens fremtid.
Følg artikler og indlæg på temasiden her.
Det fortæller en række lærere og elever fra seks forskellige voksenuddannelsescentre (VUC'er) til Radio24syv.
Dennis Elgaard Jensen, der er kursistrepræsentant på VUC Hvidovre, har cirka ti gange i løbet af sine to år på skolen oplevet, at muslimske elever har udvandret fra undervisningen. - Det kan være digte med seksuelle undertoner, det kan være kortfilm med nøgenscener eller det kan være kritiske tekster om islam, der får dem til at udvandre, siger han til Radio24syv. Indtil for nylig var Søren Sølvhøj Skovbo underviser på HF & VUC København Syd. Han har også oplevet, at kursister blev vrede eller stødte over hans materialevalg. - Nogle elever blev stødte over, at jeg havde sat dem til at læse og analysere novellen "Bulbjerg" fra Naja Marie Aidts bog "Bavian", fordi der er udtalt seksuelt indhold i den, siger han til Radio24syv. En lærer fortæller om elever, der har sparket til møbler i klasseværelset, da de blev undervist i demokrati, ligestilling og ytringsfrihed. Nogle undervisere har ifølge Radio24syvs kilder taget konsekvensen og fravælger visse bøger, tekster og film med nøgenhed, seksuelt indhold eller islamkritik for ikke at støde elever og for at undgå konflikter.Det bekymrer lektor Tina Magaard fra Aarhus Universitet, der har forsket i Islam.
- Det er problematisk, fordi det betyder, at nogle få ekstreme studerende kan få magt til at lukke nogle perspektiver for de andre studerende, siger hun til Radio24syv. Minister: Misforstået tolerance må ikke styre undervisning Elever i danske uddannelsesinstitutioner skal kunne tåle at se og høre undervisningsmateriale om ligestilling, religion og seksualitet. Det er en naturlig del af at tage en uddannelse i Danmark. Det siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), efter Radio24syv har beskrevet, hvordan muslimske elever på københavnske VUC-centre i nogle tilfælde har klaget og udvandret på grund af bestemt undervisningsmateriale. - Det er helt uacceptabel opførsel. Hvis man ikke har lært i grundskolen, hvilke værdier der gælder, så er det på høje tid, man lærer det, siger ministeren. Hvad konsekvenserne bør være for de elever, der for eksempel udvandrer fra undervisningen, er op til den enkelte leder, siger ministeren. - Der er et stærkt ledelsesrum, og det skal lederne også bruge. Og så er det vigtigt, at vi som politikere bakker fuldstændigt op om lærerne og rektorerne og deres ret til at selvfølgelig at insistere på, at man gennemfører undervisning i Danmark om for eksempel seksualitet og ligestilling, siger hun. Ellen Trane Nørby siger, at hun ikke har noget indtryk af, hvor stort omfanget er. - Men elevorganisationer siger, at de er bekymrede og oplever lærere, der ændrer deres planer af misforstået hensyn til unge med muslimsk baggrund, som åbenbart ikke kan tåle at se filmen "En Kongelige Affære" eller læse Naja Marie Aidts noveller, siger hun. Ifølge Radio24syv er der eksempler fra seks centre på klager over bestemt materiale eller elever, der udvandrer fra undervisningen. VUC-rektor: Vi tager diskussioner om religion og demokrati Det hører til sjældenhederne, at muslimske elever udvandrer fra undervisningen på voksenuddannelsescenteret i København Syd, selv om der kan være endog meget engagerede diskussioner om religion, politik og demokrati. Det siger Peter Zinckernagel, rektor på HF & VUC København Syd og næstformand for landets VUC-centre. - En af vores vigtigste opgaver i VUC-centrene er at uddanne i demokrati, ytringsfrihed og ligestilling. Det gør vi. De konfrontationer, der er meget sjældne, men som er der, tyder på, at vi tager de diskussioner, siger han. Flere undervisere, der ikke står frem med navn, siger samtidig til Radio24syv, at de fravælger visse bøger, tekster og film med nøgenhed, seksuelt indhold eller islamkritik for ikke at støde elever og for at undgå konflikter. - Vi har mange lærere, og jeg kan ikke sige, at det aldrig er sket, siger Peter Zinckernagel. - Men hos os melder lærerne stærkt tilbage, at de netop tager diskussionerne og får nogle meget gode og nuancerede diskussioner ud af det. Det kan blive meget engageret, men det er kun godt, siger han. Rektoren mener dog samtidig, at indsatsen for at fremme demokratisk forståelse bør styrkes i hele skolesystemet. - Det er der til stadighed behov for. Vi tager demokratiet for givet, og det kan vi ikke, siger han. - Det er indlysende, at vi har en række nye borgere, der kommer fra grupper, hvor der ikke har været demokrati i generationer, så man skal lære tankegangen at kende. Men der er også borgere med lang dansk baggrund, som kommer fra helt uddannelsesfremmede hjem, hvor man heller ikke har lært de her principper, siger rektoren.