Det viser en rapport fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, der har sammenlignet tilfredshedsundersøgelser af rejsekortet i årene 2012-2015, skriver metroxpress.
På den positive side synes to ud af tre rejsende, at rejsekortet gør det lettere at bruge den kollektive trafik. Men blot 16 procent af kortets brugere er tilfredse med muligheden for at danne sig et overblik over priser – et fald på 13 procentpoint i forhold til 2012. Også når det kommer til at købe rejsekort og at tjekke flere ind på kortet, er forbrugerne i stigende grad utilfredse.
»Rejsekortet skal være nemt. Og det er da også positivt, at to ud af tre synes, kortet gør det lettere at tage den kollektive trafik. Men der ligger stadig et stort arbejde med at forbedre produktet,« siger afdelingschef Lone Fruerskov Andersen i Passagerpulsen til metroxpress og peger på kommunikation som det centrale punkt:
»Det bør være let og overskueligt at få information om priser og billettyper, inden man starter på sin rejse.«
Hos DSB håber chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at udviklingen vender.
»Vi er glade for, at kunderne synes, rejsekortet har gjort det nemmere. Men vi tager kritikken alvorligt,« siger han og forklarer, at man eksempelvis har gjort det lettere at få et erstatningskort, hvis man mister sit rejsekort, og at skifte betalingskort på hjemmesiden.