Hvis ikke du kan se det mindste lyspunkt i at skulle på arbejdet igen efter sommerferien, så er det måske tid at undersøge lidt dybere, hvad der er årsagen.
Forhåbentlig har du haft en dejlig ferie, hvad enten det har været her hjemme i Danmark, med sommervejr af den typiske danske slags eller du har været i udlandet. Forhåbentligt har du fået slappet af, nydt livet og tænkt på andet end arbejdet.
Læs mere fra Teglkamp & Co
Susanne Teglkamp fra konsulentbureauet Teglkamp & Co blogger om ledelse og lederskab. Læs mere om Teglkamp og flere indlæg her.
Måske har du også sørget en lille smule op til den sidste weekend, inden du skulle starte på arbejdet. Sørget over at en dejlig lang sommerferie lakkede mod enden og at det lige om lidt var hverdag igen. Det er vist helt almindeligt for de fleste af os.
Men forhåbentlig ser du også frem til at skulle på arbejdet igen - frem til en hverdag med gode kollegaer og interessante opgaver.
Hvis du ikke kan finde det mindste lyspunkt ved at starte på arbejdet igen, er det måske tid at undersøge lidt dybere, hvad der er årsagen.
Klassiske årsager til utilfredshed med jobbet
For at hjælpe dig lidt på vej, kan du starte med at undersøge følgende spørgsmål:
1. Har du tilstrækkeligt med udfordringer?
2. Har du alt for meget at lave på jobbet?
3. Har du alt for lidt at lave?
4. Føler du dig ikke tilstrækkeligt klædt på til at løse dine opgaver?
5. Sidder du for alene med opgaverne?
6. Føler du dig udsat i forhold til kunderne og/eller brugerne?
7. Er du bange for at miste dit job?
8. Er der dårligt samarbejde i gruppen?
9. Er du træt af dine kollegaer?
10. Har du en dårlig chef?
Hvis din utilfredshed bunder i spørgsmålene 1 til 8, har du to oplagte muligheder. Tag en snak med din chef og undersøg, om der er mulighed for at ændre noget, så du bliver mere tilfreds. Det kan meget vel være, at der er nogle løsninger, der ligger lige for, når først man får talt om tingene. Den anden mulighed er at overveje, om det er ved at være tid, at du måske skal søge væk og prøve noget andet.
Hvis din utilfredshed handler om, at du er træt af dine kollegaerne, så find ud af hvorfor, inden du gør noget. Det er jo ikke sikkert, det i virkeligheden handler om dine kollegaer. Det kan lige så vel være at årsagen ligger hos dig selv.
Hvis din utilfredshed bunder i, at du har en dårlig chef, er det straks mere vanskeligt. Måske er din chef ikke dårlig med vilje, men er bare uvidende om, hvad hans eller hendes ledelsesstil gør ved dig. Måske kan det nytte at tage en snak? Men om du skal gøre det, afhænger af om du har tillid til, at chefen kan takle en sådan snak på en ordentlig måde. Hvis ikke, skal du overveje, om du skal søge væk eller om du kan flytte til et andet job i virksomheden, hvis du ellers er glad for at være i virksomheden.
Tag alvorligt, hvis du mistrives på jobbet
Pointen er, at det ikke skal være en daglig pine at skulle gå af sted på arbejdet. Hvis vi i den grad mistrives og ikke gør noget ved det, kan det ende med at vi får det fysisk eller psykisk dårligt.
Så hvis du stadig har det dårligt med at gå på arbejdet, efter du har overstået sorgen over at ferien er slut, så tag det alvorligt. Gør noget! Snak med nogen!
Til alle andre vil jeg bare ønske velkomme tilbage på pinden!