”Enhver fusion, stor som lille, handler dybest set om ledelse og ikke mindst forandringsledelse.” Sådan siger lederkonsulent og forfatter til en række bøger om ledelse, Susanne Teglkamp, om baggrunden for sin nye bog, Fusioner og forandringsledelse i praksis, som udkommer den 27. oktober på EgoLibris.
Læs mere fra Teglkamp & Co
Susanne Teglkamp fra konsulentbureauet Teglkamp & Co blogger om ledelse og lederskab. Læs mere om Teglkamp og flere indlæg her.
”Fusioner kan både ske virksomheder og organisationer imellem og inden for den enkelte arbejdsplads, og i alle former for fusioner er det hér, man kan se, hvad lederne er værd. Fusioner er den ultimative form for forandringsledelse. Man får brug for hele paletten af ledelseskompetencer og ledelsesgreb. Dertil skal lægges, at erfaringer og undersøgelser viser, at fusioner er en vanskelig sag at have med at gøre, og at de ofte ikke bliver den succes, man havde regnet med. Det er der mange grunde til. Nogle er selvforskyldte, og andre ligger uden for virksomhedens påvirkning,” påpeger Susanne Teglkamp.
I Fusioner og forandringsledelse i praksis gennemgår Susanne Teglkamp alle de interne og eksterne forhold, lederne og de ansvarlige for en fusion bør have for øje, lige fra de første tanker og forslag om fusioner opstår, under selve processen og ikke mindst i månederne og årene efter, sammenlægningen er ført ud i livet.
Budskaber med konkrete mennesker bag
Tidligere i år gennemførte Susanne Teglkamp en undersøgelse af fusioner, hvor mere end 200 bidrog med deres svar og erfaringer. Desuden har hun interviewet en række ledere i både private og offentlige virksomheder, som på forskellige niveauer har stået i spidsen for at drive en fusion igennem.
”Ét er alle mine gode råd til, hvordan en fusion kan komme sikkert i mål, men det bliver så meget nemmere at forholde sig til de mange budskaber, når der står et konkret menneske bag. Og det er heldigvis ikke kun alle succeserne, de ledere, som jeg har interviewet, deler med os. De fortæller også om udfordringerne, hvad der var svært, og hvad der ikke helt lykkedes i første omgang. Man lærer nu en gang mest af fejlene eller der, hvor man har været ekstra udfordret,” siger Susanne Teglkamp.
Eller som Lars Sander Matjeka, direktør i Datagraf Communications & DG Media, udtrykker det i bogens forord:
”Jeg havde meget gerne haft Susannes bog for en del år siden, da jeg første gang var involveret i en fusion. Den ville have givet mig en større tryghed, en række opmærksomhedspunkter og sparet mig for en del bump på vejen. Men også med erfaring i rygsækken er bogen en god støtte for at sikre, at intet bliver glemt.”
Bogen kan købes i boghandleren eller direkte hos forfatteren via dette link: https://response.questback.com/teglkampco/fusioner