Praksis og uddannelse mødes og skaber en ny stærk kultur, der udvikler bedre måder at arbejde på. Træningsenheden i Køge Kommune og Professionshøjskolen Absalon står bag.
Lige nu læser andre
Sådan siger Lars Hoppe Søe, der er driftsleder af Træningsenheden i Køge Kommune . Sammen med Professionshøjskolen Absalon har genoptræningen lavet et partnerskab, der udfordrer begge parter.
UCSJ University College Sjælland / Absalon
Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.
Læs også
Læs mere mere fra Absalon her
Hastige forandringer i sundhedsvæsnet
Baggrunden for partnerskabet er, at kommunerne varetager stadig flere sundhedsopgaver. Det kræver en udvikling af fagprofessionelles kompetencer. Samtidig er sundhedsvæsnet under hastig forandring. Den gennemsnitlige indlæggelsestid på landets hospitaler falder dramatisk og en stadig større del af behandlingen rykker ud i den primære sundhedssektor. Det betyder, at kommunerne får stadig flere og mere specialiserede sundhedsopgaver.
“Vi skal blive langt bedre end hidtil, og her kan partnerskaber virkelig noget i forhold til de velfærdsudfordringer, vi står overfor. Det er i selve relationerne, i partnerskaberne, at vi kan finde nye løsninger, som ikke er mulige for den enkelte institution selv. Vi må tage ansvar for at gøre hinanden bedre, for borgernes bedste,” siger Lars Hoppe Søe.
Relationel Velfærd
KONFERENCE om Relationel Velfærd den12. oktober på Sjælland – læs mere her
I samarbejde med Professionshøjskolen Absalon sætter DenOffentlige fokus på relationel velfærd.
Der er behov for at gentænke velfærden – og de organisationer og professioner, der arbejder for at skabe den – så den i højere grad understøtter de liv, borgerne lever eller ønsker at leve, mere end blot at leve op til fastlagte regler og standarder.
For at sætte behovet for den udvikling ind i en forståelsesramme arbejder flere og flere med begrebet relationel velfærd.
Alle kan bidrage til temaet her på DenOffentlige ved at skrive til redaktionen.
Udviklingen stiller store krav til uddannelsen af fremtidens sundhedspersonale, fortæller Lotte Lykkegaard Laursen.
”Vi skal uddanne til fremtiden. Det indebærer, at vi skal sende de studerende ud med en åbenhed i forhold til det, der sker, og en evne til at bringe dem selv i spil med den viden og de kompetencer, de har. De skal ikke bare være teoretiske eksperter eller følge et fagligt tjekskema, men kunne agere i den kompleksitet, der er i hverdagen.”
Samarbejde mellem uddannelse og praksis
De to organisationer, Træningsenheden i Køge Kommune og efter- og videreuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, har begge ambitioner om at være på forkant med velfærdsudviklingen og har fundet hinanden i et gensidigt givende samarbejde.
For at imødekomme de nye behov er Træningsenheden i Køge for nyligt begyndt at organisere sig i faglige teams. I den forbindelse har konsulenter fra Professionshøjskolen Absalon hjulpet med dannelsen af de i alt 8 teams og arbejdet med at gøre dem til højtydende, specialiserede teams.
”Det er helt nyt for os at arbejde på den måde, og derfor har det været en stor hjælp for os, at Professionshøjskolen Absalon har bidraget med at facilitere den proces, der er i teamdannelse,” fortæller Lars Hoppe Søe.
Men det handler om mere end virkeligheden ude i praksis. For professionshøjskolen handler det om at uddanne fagprofessionelle, der møder en virkelighed, som de allerede er trygge ved fra deres uddannelse.
Deler en medarbejder
Konkret har samarbejdet blandt andet resulteret i en fælles ansættelse af en ergoterapeut. I hele 2017 skal hun fordele sin arbejdstid omtrent ligeligt mellem Træningsenheden i Køge og ergoterapeutuddannelsen i Sorø. Det skal bringe kommunen og uddannelsesinstitutionen endnu tættere sammen, og så er det en ny måde for Træningsenheden at opkvalificere en hel faggruppe og styrke det ergoterapeutiske trænings- og behandlingstilbud, fortæller Lars Hoppe Søe.
Med den nye sundhedsaftale har patienter med psykiatriske lidelser fået ret til en genoptræningsplan. Det er ikke et område, Træningsenheden tidligere har modtaget borgere fra, og de har derfor haft brug for hjælp til at klæde medarbejderne på til at møde borgere med sindslidelser i et genoptræningsregi.
“Samtidig er det jo også en god måde for Professionshøjskolen Absalon at få helt nær kontakt med praksis og de udfordringer, som er højaktuelle i mange kommuner. De får unik viden om, hvordan de kan bidrage til at hjælpe os og andre med at løse nogle af de mest presserende velfærdsudfordringer,” mener Lars Hoppe Søe.
Hans blik for samarbejdspartneren er gengældt.
”De er superdygtige i Køge. Det kan vi hjælpe dem med at bygge videre på og tydeliggøre. Samtidig bruger vi samarbejdet med Træningsenheden til at udvikle en ny tilgang til efter- og videreuddannelse generelt. Vi tropper ikke længere op med færdige standardløsninger, men vil i stedet udvikle løsningerne sammen med dem, der har brug for dem. Løsningerne skal være skræddersyet til lokale behov, strategier, mål og værdier.”
Partnerskaber er midlet, bedre velfærd målet
Nationalt er der sat fokus på, at borgerne skal opleve sammenhæng og mening på tværs af systemer og sektorer. Partnerskaber som det mellem Træningsenheden i Køge og Professionshøjskolen Absalon kan være en måde at gentænke en række eksisterende velfærdsløsninger.
”Udviklingen kræver en ny måde at være fælles om organisations- og kompetenceudvikling, der skal sætte borgerens forløb i centrum. Det er blandt andet det, vi er i gang med i udviklingen af de psykiatriske genoptræningsforløb,” siger Lotte Lykkegaard Lausen.
”Vi skal ikke være bange for at give slip på det, vi hidtil selv har været ansvarlige for, og vi må heller ikke være bange for at byde os til og række ind over hinanden i måske utraditionelle og nye partnerskaber,” siger Lars Hoppe Søe.
Lotte Lykkegaard Laursen ser det som sin opgave at være med til at åbne uddannelserne mod omverdenen. Og netop her spiller samarbejdet med blandt andet praktikerne i Køge en vigtig rolle:
”Det betyder, at vi holder op med at tænke på os selv som eksperter, og i stedet er med til at facilitere en konkret udvikling i virkelighedens verden. Det er nyt for os, og det udfordrer i den grad også os selv som organisation,” siger Lotte Lykkegaard Lausen.