”Det handler om at omstille sig til at komme ud til lokalmiljøet med sine varer og gøre det digitalt. Vores nøgleord er ’lokalt’ og ’digitalt’,” siger Jesper Bækgaard, forretningsudviklingschef i Visit Nordsjælland.

Nyt initiativ: Hurtig omstilling af turisterhvervene til lokalt og digitalt salg under coronakrisen

Kommunalt

25/03/2020 08:18

Kristian V. Jensen

Turistorganisationen Visit Nordsjælland er gået ind i en kampagne for at afbøde virkningerne af coronakrisen og de manglende turistindtægter. Nu hjælper organisationen virksomhederne med at henvende sig til lokalområder gennem de digitale og lokale medier. Samtid er det vigtigt, at de kriseramte virksomheder gør brug af regeringens hjælpepakker, siger Visit Nordsjællands direktør Annette Sørensen, som håber, at initiativerne kan komme turisterhvervet til gode på den anden side af krisen.

Det er de små og mellemstore virksomheder, der i høj grad lever af turister, som er blandt de erhverv, der er hårdt ramt af coronakrisen med lukning af grænserne og henstilling til befolkningen om at blive hjemme og ikke rejse på påskeferie.

For at afbøde mest muligt på den situation har turistorganisationen Visit Nordsjælland taget initiativ til at hjælpe de nordsjællandske turisterhverv gennem coronakrisen.

Det er bl.a. sket ved at tilbyde dem sparring på det digitale område.

”Det handler om at omstille sig til at komme ud til lokalmiljøet med sine varer og gøre det digitalt. Vores nøgleord er ’lokalt’ og ’digitalt’,” siger Jesper Bækgaard, der er forretningsudviklingschef i Visit Nordsjælland.

Vant til, at kunderne kommer af sig selv

”Hvor man tidligere var vant til, at kunderne kom ind ad døren, så skal man nu sørge for at få sine ting ud ad døren. Og det gør man især ved at gøre opmærksom på sig selv gennem de digitale medier og de lokale medier som dagblade og ugeaviser og fortælle, hvilke ’varer man har på hylderne’. 

Det er noget, som mange slet ikke er vant til, fordi kunderne er kommet af sig selv. Og selv om man har lavet verdens bedste fiskefileter eller laver en fantastisk kop kaffe, så er man ikke nødvendigvis god til at handle på det digitale område. Det handler f.eks. om at oprette en profil, eller opdatere den, man allerede har på ’Google My Business’, så man får præciseret sin adresse, sine åbningstider og kontaktinformationer,” siger Jesper Bækgaard.

Vi kan komme med konkrete råd”

For mange handler det om overhovedet at komme i gang, og Jesper Bækgaard understreger, at Visit Nordsjælland ikke har nogen intentioner om at begynde at konkurrere med de etablere web-virksomheder. 

”Tiden er kort, og mange står med likviditetsproblemer, så der er hverken tid eller råd til at hyre en ekstern virksomhed til at lave en hjemmeside. Det, vi kan komme med, er konkrete råd til, hvordan man f.eks. opretter en Instagram-konto, hvordan man sælger fra sin Facebook-side eller overhovedet kommer i gang på de sociale medier. Og det er noget, der skal gøres nu, og det skal henvende sig til mennesker i lokalområdet.”

De erhverv, som Visit Nordsjælland henvender sig til med denne kampagne er alt fra detailhandel, udlejning, Bed and Breakfast, små hoteller, cafeer og små restauranter. Og ofte er der tale om virksomheder, som kun består af en eller to personer. 

Skal pludselig over i et helt andet univers

 ”Det er heller ikke, fordi vi nødvendigvis siger til folk, at de skal bruge de store amerikanske virksomheder som Facebook, Instagram og Google. Det handler blot om at rådgive dem i at komme i gang med den her udfordring og få indprentet i hovedet på dem, at de skal tænke lokalt og digitalt. Det vil sige løsninger, der er hurtige. 

Så kan vi hjælpe dem med at få nogle af de helt små ting på plads som f.eks. at få styr på åbningstider, det rigtige telefonnummer, og hvad de sælger, når nogen søger på deres virksomhed. Det kan lyde banalt for mange, men virkeligheden er, at mange kommer fra en verden, som kun handler om at betjene de daglige fysiske kunder, og nu skal de pludselig over i et helt andet univers, og det er noget af en omvæltning,” siger Jesper Bækgaard.

I forbindelse med kampagnen har Visit Nordsjælland oprettet en særlig side ”Sådan laver du dit digitale salg”, som kommer med  otte gode råd til brugerne.

Brug regeringens hjælpepakke

Visit Nordsjællands direktør Annette Sørensen tilføjer, at hun håber turistvirksomhederne gør brug af de hjælpepakker, som regering og Folketing har lavet for at afhjælpe situationen, så man kan se behovet. Og hvis de ikke passer ind i de betingelser, som gælder for den enkelte virksomhed, så er det vigtigt at få dem meldt ind til den virksomhedsguide, som er etableret, og til de hotlines, som eksisterer, og få gjort opmærksom på de udfordringer, der er. 

”Og hvis vi skal se positivt på det, så håber jeg, at der kommer nogle nye initiativer, som også kan komme os til gode på den anden side af krisen, når vi skal ud for fuld skrue og få vores gæster til at komme tilbage til Nordsjælland,” siger Annette Sørensen.        

Foto: David Trood, Visit Nordsjælland

 

Mest Læste

Annonce