De fem socialtilsyn satser nu på et mere samlet fagsystem

Samlet løsning skal blandt andet gøre tilsynsrapporterne mere overskuelige for plejefamilier og sociale tilbud.

Efter fem års tilløb har landets fem socialtilsyn bestilt et samlet fagligt it-system til dokumentation af tilsynet med sociale tilbud og plejefamilier i hele landet.

Et usammenhængende it-system, manglende fleksibilitet og behovet for på én gang at understøtte både lokale variationer og fælles kvalitetsstandarder får nu de fem socialtilsyn til at indkøbe et nyt digitalt fagsystem.

Opstarten gik meget hurtigt

De fem socialtilsyn i Danmark så dagens lys tilbage i 2013, og fra 1. januar 2014 begyndte de at føre tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier i hele Danmark.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

– Det betød, at der på ganske få måneder skulle udvikles et it-system til at understøtte tilsynsopgaven. På de få år, som nu er gået, har opgaven og kravene til systemet udviklet sig. Det betyder, at det nuværende system ikke længere kan honorere den ønskede udvikling, siger projektleder Charlotte Knudsen, Socialtilsynet.

Socialtilsynene har derfor valgt at kigge efter andre løsninger. Læs mere: Om socialtilsyn med tilbud og plejefamilier

 

Erfaringer skal bygges ind i nyt fagsystem

Det første system, som socialtilsynene anskaffede, viste sig, som tiden gik, at være for opsplittet:

– Sagsbehandlerne bruger i dag alt for meget tid på at hoppe frem og tilbage mellem fagsystemet og ESDH-systemer, hvor dokumenterne skal arkiveres.

Samtidig bruger medarbejderne unødvendig tid på at holde øje med, om de har modtaget diverse svar og dokumentation i de konkrete sager. Det gamle system indeholder et advismodul, men det kan ikke løfte alle opgaverne vedrørende advisering, forklarer projektleder Charlotte Knudsen, Socialtilsynet.

– Ønsket er derfor et "standardsystem", som med tilretninger kan honorere ønskerne om et samlet fagsystem, så tilsynskonsulenterne ikke skal arbejde i flere forskellige systemer i forbindelse med deres opgave med at føre tilsyn, siger Charlotte Knudsen. Læs artikel: Man skal turde omtænke dokumentation – med borgeren som hovedaktør

 

Stor politisk bevågenhed på socialtilsynene

Ud over at gøre hverdagen lettere for tilsynskonsulenterne i marken – og når de kommer tilbage på kontoret – ønsker socialtilsynene sig også et mere fleksibelt system:

– Socialområdet og socialtilsynenes særlige opgaver nyder stor politisk opmærksomhed – ikke mindst i de tilfælde, hvor der opstår større misbrugssager og lignende.

Den store opmærksomhed betyder imidlertid også, at der stadig sker løbende ændringer i lovgivningen. Derfor har det været afgørende for os at få et system, som kan ændres og tilpasses, i takt med at lovgivningen ændrer sig, forklarer Charlotte Knudsen. Læs mere. Bekendtgørelse af lov om socialtilsyn

 

Bedre tilsynsrapport til sociale tilbud og plejefamilier

Samtidig har de fem socialtilsyn et ønske om bedre muligheder for at gøre tilsynsrapporterne mere overskuelige for plejefamilier og sociale tilbud, forklarer Charlotte Knudsen.

Når tilsynet hidtil har gennemført sit årlige tilsyn, får de enkelte tilbud nemlig efterfølgende en diger rapport, der beskriver alle de områder, som tilsynet ser på.

– Fremover får vi bedre muligheder for at udarbejde en bedre tilsynsrapport med udgangspunkt i de temaer, som tilsynet har arbejdet med ved det konkrete tilsyn.

På den måde bliver det hurtigt og nemt at se, hvad der er ændret i rapporten siden sidst, forklarer projektleder Charlotte Knudsen. Læs mere: Digitale risikovurderinger kan forebygge vold på botilbud

Tilmeld dig EG nyhedsbrev, og få de seneste artikler tilsendt gratis på din mail.

Emneord: SamfundsDesign, Socialtilsyn, Digitalisering, 150419, Påske2019
Samfundsdesign / EG på DenOffentlige.dk EG er en skandinavisk teknologipartner med mere end 1.800 medarbejdere fordelt på 28 lokationer i Skandinavien og Polen. Vi leverer digitaliseringsløsninger til mere end 12.500 offentlige og komm...
Aktivitet: Artikler: 121 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også