Digitaliseringen er først lige begyndt

Apps til timeregistrering og smartphones til vagtplaner. Velfærdsrobotter og digitale gadgets til relationsarbejdet. Hver dag bliver socialområdet mere og mere digitalt.

Se videointerview herunder, hvor Lars Frelle-Petersen svarer på, om der er grænser for digitalisering af den offentlige sektor.  

Digitaliseringen af den offentlige sektor opleves af medarbejderne ofte som en belastning i hverdagen, ikke mindst i de perioder, hvor de nye teknologier skal implementeres, og gamle vaner skal aflæres.

Spørgsmålet er derfor, om der er er grænser for digitaliseringen af det offentlige, og om vi har nået grænsen?

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

Direktør Lars Frelle-Petersen, DI, tidligere direktør i Digitaliseringsstyrelsen, var keynote speaker på EG Sensum Bosted Temadag og fik i sit indlæg gjort det klart, at digitalisering af det offentlige langt fra har nået grænsen:
 
– Der er fortsat enorme potentialer i den offentlige sektor til at gøre tingene bedre og anderledes, mener Lars Frelle-Petersen.
 
 

Digitalisering og nytænkning af den offentlige sektor

I oplægget Digitalisering og nytænkning af den offentlige sektor (Dansk industri) peger DI på, at selvom der i medierne gennem årene har været dårlige sager med forsinkede og dyre it-projekter, har digitalisering givet store gevinster for både borgere, virksomheder og det offentlige.
 
DI fremhæver især, at Digital Post, selvbetjeningsløsninger og velfærdsteknologi har sparet det offentlige milliarder af kroner og betydet, at borgere og virksomheder nu kan klare sager med det offentlige uden for almindelig arbejdstid – eller fx modtage service og behandling i eget hjem.
 
Direktør Lars Frelle-Petersen, DI, mener da også selv, at vi kun står på tærsklen til digitalisering af den offentlige sektor. Og det vil først og fremmest stille krav til medarbejderne om at være parat til konstant forandring:
 
– Det er vigtigt, at de offentligt ansatte ikke ser digitalisering og ny teknologi som en fjende. Det kræver af medarbejderne, at de tager de nye teknologier til sig, prøver det af og går ind i processen om at forbedre teknologierne. For de bliver ikke bedre, end hvad vi selv bidrager med i et samspil, mener Lars Frelle-Petersen.
 
 
Fra administrative opgaver til kernevelfærd
DI har derfor løbende fremsat forslag til, hvordan det offentlige kan flytte både penge og menneskelige ressourcer fra administrative opgaver til velfærdssamfundets kerneopgaver. 
 
DI foreslår blandt andet følgende:
  • Udarbejdelse af en teknologikøreplan: Folketinget skal i højere grad forberede sig på den teknologi, der er lige om hjørnet, så Danmark kan være blandt de første til at gribe mulighederne.
  • Fastsættelse af ambitiøse mål: Der er behov for en samlet vision for digitalisering og ny teknologi på tværs af den offentlige og private sektor og på tværs af sektorstrategier som fx cyber security, kompetencer, offentlig forvaltning og sundhed.
  • Fond målrettet finansiering af digitalisering: Regeringen bør oprette en digital omstillingsfond. Fonden skal finansiere en ambitiøs digitalisering af den offentlige sektor gennem brug af avanceret tek­nologi og intelligente velfærdsløsninger.
  • Mere konkurrence om digitaliseringsopgaver: En løbende nytte af nye digitale løsninger i det offentlige kan ikke lykkes uden et stærkt leverandørmarked og udbuds- og indkøbsprocedurer, der giver plads til åben offentlig-privat dialog og innovation på et område, hvor tingene ændrer sig voldsomt hurtigt. 

Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.

Læs mere på Dansk industri: DI's 2025-plan: Sådan fortsætter vi fremgangen

Læs artikel på Samfundsdesign: Digitalisering: Husk altid på værdierne!
 
Emneord: SamfundsDesign, Digitalisering, Lars Frelle-Petersen, 130519
Samfundsdesign / EG på DenOffentlige.dk EG er en skandinavisk teknologipartner med mere end 1.800 medarbejdere fordelt på 28 lokationer i Skandinavien og Polen. Vi leverer digitaliseringsløsninger til mere end 12.500 offentlige og komm...
Aktivitet: Artikler: 116 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også