Foto: Cathrine Cocks, Dyrenes Beskyttelse.
Foto: Cathrine Cocks, Dyrenes Beskyttelse.

Ny undersøgelse: Sociale medier flyder over med ulovligt hvalpesalg

Dyr

10/10/2024 10:11

J. Bøgen

Instagram og Facebook er blevet populære platforme for salg af hunde, viser en ny undersøgelse. De to sociale mediers forbud mod handlen omgås for let, og det danner grundlag for ulovlig avl og import af hundehvalpe.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvalpe, der er for små til at undvære deres mor, afklippede haler og ører og usundt opdræt er blandt problemerne ved ulovligt hvalpe- og hundesalg.

Alligevel foregår det i stor stil på Instagram og Facebook, viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen fra dyreorganisationen FOUR PAWS afslører, at organiserede hvalpeforhandlere udnytter sociale medier til at omgå national lovgivning for onlinesalg af hunde.

De udgiver sig for at være private hundeejere og bruger forskellige vildledende metoder til at undgå at blive opdaget af Meta, som er virksomheden, der ejer Facebook og Instagram.

"Det er en bekymrende tendens, fordi vi ved, at ulovligt importerede hvalpe i høj grad videresælges via sociale medier. Hvalpene er ofte syge og kommer fra rigtig usunde opdræt, hvilket lægger bunden for dårlige liv," siger Jens Jokumsen, familiedyrschef i Dyrenes Beskyttelse.  

Ulovlig hvalpehandel florerer også i Danmark

Undersøgelsen afslører en udbredt, ulovlig handel med hvalpe på tværs af Østrig, Tyskland, Frankrig, Holland, Schweiz, Bulgarien og Storbritannien.

Tendensen er også udbredt i Danmark. Efterforsker ved Dyrenes Beskyttelse, Henrik Schwarz-Nielsen, fortæller, at han løbende efterforsker sager med handel af hunde på sociale medier, men metoderne gør, at det er næsten umuligt at opklare og politianmelde dem.

"Jeg kan sagtens genkende problemerne, som undersøgelsen afslører fra danske Facebook-sider, og vi arbejder løbende på at komme problemet til livs, til trods for at det er virkelig kompliceret at opklare sager som disse," siger Henrik Schwarz-Nielsen.    

I 96 ud af 167 undersøgte grupper på Facebook, var det ikke muligt at identificere sælgeren. På Instagram blev 179 profiler undersøgt, og her var det ikke muligt at identificere 57 af profilerne. 

Efterspørgslen på hvalpe lader til at være stigende på sociale medier. I de ti måneder undersøgelsen var i gang, steg antallet af medlemmer på grupperne fra 280.000 til flere end 600.000 medlemmer.

Meta lever ikke op til egne procedure

FOUR PAWS anmeldte 64 salgsopslag i forskellige lande, hvoraf Meta kun fjernede to af dem, som lå i Facebook Marketplace. De resterende salgsopslag lå på specielle profiler eller i grupper, som var oprettet af andre. Det til trods for, at Meta selv har regler og retningslinjer mod salg af hunde på deres platforme.

"Når Meta ikke modererer salgsaktivitet i Facebook-grupper og på Instagram, får den uetiske handel for let spil. Det er på tide, at de tager ansvar for deres platforme og rent faktisk fjerner de opslag, hvor der sælges hvalpe, og ikke kun, når det foregår på Facebook Marketplace, som FOUR PAWS’ undersøgelse viser," siger Henrik Schwarz-Nielsen.

Dyrenes Beskyttelses egen efterforskningsafdeling har svært ved at stille noget op overfor de ulovlige annoncer, der anmeldes til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812. Ofte er det umuligt at få et telefonnummer ud af sælgerne, og uden telefonnummeret er det svært at finde ud af, hvem der egentlig gemmer sig bag de anonyme profiler. 

"Selvom vi løbende efterforsker disse sager, er det meget vigtigt, at vi har de specialiserede enheder ved politiet, som netop arbejder med kriminalitet som denne. Uden disse samarbejdspartnere vil kriminalitet som dette få meget friere tøjler," siger Henrik Schwarz-Nielsen.

Undersøgelsen kort

  • Mellem september 2023 og juni 2024 undersøgte den internationale dyreværnsorganisation FOUR PAWS salg af hvalpe på Facebook og Instagram, som begge er platforme ejet af Meta.

  • FOUR PAWS anmeldte 64 salgsopslag i forskellige lande, hvoraf Meta kun fjernede to af dem som lå i Facebook Marketplace.

  • I 96 ud af 167 undersøgte grupper på Facebook, var det ikke muligt at identificere sælgeren. På Instagram blev 179 profiler undersøgt, og her var det ikke muligt at identificere 57 af profilerne.  

  • Efterspørgslen på hvalpe lader til at være stigende på sociale medier. I de ti måneder undersøgelsen var i gang, steg antallet af medlemmer på grupperne fra 280.000 til flere end 600.000 medlemmer.

Undersøgelsen afslørede også beviser for

  • Flere forhandlere, der annoncerer med hvalpe under 8 uger til salg, herunder hvalpe importeret fra forskellige lande.

  • Hunde der udsættes for grusomhed og lemlæstelser såsom ørebeskæring.

  • Forhandlere, der reklamerer for hunde opdrættet med voldsomt ekstremt udseende, såsom meget korte næsepartier og overdrevne hudfolder.

  • Forskellige vildledende fremgangsmåder brugt af sælgere for at undgå opdagelse.

Find undersøgelsen her.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.