Forbrugerombudsmanden fortæller nu, at de vurderer at en dansk bank gik ud over sine bemyndigelser, da den lukkede for netbanken for alle kunder, der var over 70 år.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden tirsdag i en pressemeddelelse.
"Muligheden for at overføre penge via netbank til personer, der ikke var kunder i sparekassen, blev i april 2020 deaktiveret uden varsel af sparekassen for samtlige kunder over 70 år, fordi sparekassen ønskede at beskytte denne særlige udsatte gruppe mod svindelforsøg fra kriminelle. Sparekassen valgte at genaktivere funktionen for kunderne i løbet af april," skriver Forbrugerombudsmanden.
Det oplyses samtidig, at Frøs Sparekasse har oplyst til netop Forbrugerombudsmanden, at sparekassen mente, at vilkårene i rammeaftalen for netbanken tillod sparekassen at gøre det, og at kunderne kunne kontakte sparekassen for at få genaktiveret funktionen.
Kaldes diskriminerende
Forbrugerombudsmanden fortæller, at man har meddelt sparekassen, at deaktiveringen var i strid med betalingsloven.
Efter betalingsloven må et pengeinstitut kun spærre adgangen til at overføre penge af hensyn til netbankens sikkerhed, eller hvis pengeinstituttet har en konkret mistanke om misbrug, fx ved mistænkelig brug af netbank.
Forbrugerombudsmanden har også meddelt sparekassen, at deaktiveringen medførte, at betingelserne for brug af netbank blev diskriminerende, fordi kunder over 70 år ikke kunne bruge netbanken til at overføre penge til personer, der ikke var kunder i sparekassen.
”Et pengeinstitut må gerne spærre en konto eller lukke for overførselsmulighederne hos en kunde, hvis der er tegn på konkret misbrug, hos kunden. Men det er diskriminerende at lukke for alle over 70 år, fordi pengeinstituttet vurderer, at gruppen potentielt er mere udsat for svindel end andre kunder," udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Frøs Sparekasse har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at sparekassen tilretter deres vilkår, oplyses det.