Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Efter 62 dage i uvished: Nu kan 150.000 virksomheder sænke skuldrene igen

Erhvervsliv

06/03/2024 05:17

J. Bøgen

Man behøver IKKE skifte det hele ud.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Omkring 150.000 virksomheder kan ånde lettet op.

I 62 dage, siden Erhvervsstyrelsen den 2. januar forhåndsgodkendte en række økonomisystemer til at leve op til den nye bogføringslov, har de gået i uvished om, hvorvidt de kunne beholde deres system, der ikke var på listen.

Det kan langt de fleste få lov til. Det står klart, efter at Erhvervsstyrelsen mandag endeligt underskrev de krav, som virksomhedernes økonomisystemer skal leve op til, hvis de ikke er forhåndsgodkendte.

Udskiftning ikke nødvendig

Virksomhederne kan nemlig relativt nemt og billigt leve op til kravene i stedet for at skulle investere i et nyt og dyrt økonomisystem.

”Det er en rigtig god nyhed, for det betyder, at virksomhederne med ro i maven og meget nemmere, hurtigere og billigere kan opdatere deres nuværende system, så det lever op til kravene,” siger Henrik Kruse, der er CEO i Digisense, der arbejder med software- og digitaliseringsløsninger til virksomheden inden for blandt andet bogføring.

Henrik Kruse har løbende været i tæt dialog med Erhvervsstyrelsen og sat sig grundigt ind i de krav, der skal opfyldes for at overholde den nye bogføringslov - og det står nu klart, at der ikke nødvendigvis skal en hel systemudskiftning til.

”Der er rigtig mange, der slet ikke kender til denne mulighed. Mange virksomheder og revisorer tror, at man absolut skal skifte system for at leve op til kravene, men det er ikke altid det mest optimale, og nu har vi også Erhvervsstyrelsens ord for, at det ikke er korrekt,” siger Henrik Kruse.

Gælder alle med omsætning over 300.000 kr.

Den nye bogføringslov betyder, at alle virksomheder og foreninger med en nettoomsætning på 300.000 kr. og derover skal bogføre digitalt. Det omfatter bl.a., at man kan koble sig op til NemHandel og sende og modtage elektroniske fakturaer som datafiler.

Virksomheden kan vælge at skifte til et af de bogføringssystemer, der er blevet forhåndsgodkendt af Erhvervsstyrelsen den 2. januar 2024. Her vil det være udbyderen af systemet, der har ansvaret for, at det lever op til kravene i den nye bogføringslov.

Hvis man i stedet vælger at beholde sit nuværende specialtilpassede bogføringssystem, har man selv ansvaret for at leve op til kravene.

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.