Salling Group, der ejer blandt andet Netto, vil indføre prisloft på en række varer, men ekspert kalder det et trick. Foto: Shutterstock
Salling Group, der ejer blandt andet Netto, vil indføre prisloft på en række varer, men ekspert kalder det et trick. Foto: Shutterstock

Ekspert: Sallings prisloft er et reklametrick

Forbrug

18/5/22 6:53

Jens Asbjørn Bøgen

I går kunne en række medier fortælle, at Salling Group indførte prisloft på en række varer i deres butikker. Men nu advarer en ekspert om, at vi ikke skal lade os narre.

Priserne på fødevarer stiger hurtigere end bjergsiderne på Mount Everest, og generelt kan forbrugernes tillid til fremtiden ligge på et meget lille sted.

Derfor virkede det både naturligt og som "samfundssind", da Salling Group, der ejer blandt andet Netto, Bilka og Føtex, i går fortalte, at de indførte et prisloft for flere hundrede udvalgte varer.

Men nu advarer Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver ved Københavns Universitet, mod at blive for benovet over Salling Groups tiltag:

"Det er godt købmandsskab og et taktisk tiltag. Man får signaleret, at man vil holde priserne nede. Men kun på ens egne, udvalgte varer," påpeger han overfor DR.

Kan være for at modvirke Sallings egen overreaktion

Salling Group bekendtgjorde i går, at virksomheden ville sætte et prisloft på flere hundrede varer fra starten af juni frem til slutningen af oktober. Loftet betyder, at varerne ikke kommer til at stige i pris i de 150 dage, loftet er aktivt.

Men Henning Otte Hansen mener, at der kan være en helt anden forklaring på, at priserne nu holdes til et fast niveau. For hvorfor er så mange af de udvalgte varer netop Sallings egne produkter?

"Når nu alle ved, at der er en fødevarekrise, så er det et normalt fænomen, at man hæver prisen for meget, fordi man har en god undskyldning for at hæve priserne," siger han til DR og fortsætter:

"Så måske er det også for at lægge et loft på den overreaktion og prisstigninger, vi nu ser her."

Adspurgt af DR, om Henning Otte Hansen tror, at Salling forventer at kunne øge omsætningen med denne her manøvre, siger han:

"Jeg tror, de tænker, at de kan øge deres salg, så det går lige op. De regner med at kunne få en tilstrømning af kunder, der meget gerne vil forbi efter de her tilbud."

Salling: Stryhns og Heinz skal også ind under loftet

Ifølge administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, er prisloftet et forsøg på at imødekomme forbrugernes bekymring for de stigende priser. Koncernen tror nemlig, at inflationen vil fortsætte, og at fødevarepriserne faktisk vil stige endnu mere.

Han afviser over for DR, at prisloftet kommer på baggrund af, at Salling har hævet priserne for meget:

"De priser, vi kommer til at kommunikere, er de billigste på markedet. Og derfor er det helt reelt og noget, som vi allerede har fået mange positive tilbagemeldinger på."

Han medgiver dog, at de 200 varer, der hører under prisloftet, ikke udgør en særligt stor del af butikkernes samlede vareudvalg:

"Men det er en langt større andel i betydningen af varer, fordi man køber mere havregryn og mel end andre varer."

Og selvom Salling starter med hovedsagelig at sætte prisloft på deres egne varer, vil Per Bank gerne have andre varer fra andre producenter med fremadrettet:

"Vi vil gerne have Stryhn's leverpostej og Heinz' ketchup med, og den dialog tager vi nu med vores leverandører."

Annonce