Forside Forbrug Flyproducenten Airbus afprøver ny flyveteknik: Brændstofbesparelsen er markant 

Flyproducenten Airbus afprøver ny flyveteknik: Brændstofbesparelsen er markant 

flyvemaskine, airplane
Whitelion61 / Shutterstock.com

Effekten kaldes wake energy recovery.

Lige nu læser andre

Luftfarten leder i stigende grad efter løsninger, der kan mindske branchens klimaaftryk uden at vende hele industrien på hovedet. 

Den europæiske flyproducent Airbus har i flere år arbejdet med at optimere flyvemønstre, og de seneste forsøg peger på, at inspiration fra trækfugle kan give målbare brændstofbesparelser.

Projektet bærer navnet fello fly og bygger på et princip, hvor to fly bevæger sig i formation. 

Flyet forrest skaber luftstrømme, som det efterfølgende fly kan udnytte. Effekten kaldes wake energy recovery og betyder, at det bageste fly får en form for ekstra opdrift og dermed kan reducere brændstofforbruget. 

Airbus vurderer, at metoden på sigt kan give besparelser på op til fem procent på langdistanceflyvninger. I en sektor, hvor selv små forbedringer har stor betydning, betragtes det som et relevant bidrag til lavere CO2 udledning.

Læs også

Testene er gennemført i samarbejde med blandt andre Air France, Delta Air Lines, French bee og Virgin Atlantic. I alt blev der fløjet otte testflyvninger over Nordatlanten i efteråret 2025. Formålet var at dokumentere, at det er muligt at koordinere to fly til et præcist mødepunkt under fuld overholdelse af sikkerhedsregler og med bevaret lodret adskillelse. Selve energigenvindingen er endnu ikke afprøvet i kommerciel drift, men Airbus fremhæver, at den tekniske og operationelle gennemførlighed er et afgørende skridt.

Luftfartssektorens samlede udledning er fortsat genstand for debat, men presset for at reducere den er stigende. 

Ud over nye flytyper og mere effektive overfladebehandlinger satses der på bæredygtige flybrændstoffer. Udfordringerne er imidlertid betydelige. Prisen på alternative brændstoffer er høj, leverancerne af nye fly er begrænsede, og efterspørgslen på flyrejser fortsætter med at vokse.

Fremskrivninger peger på omkring otte milliarder passagerer i 2040 mod 4,5 milliarder i 2019. Samtidig forventer Airbus, at den globale flyflåde kan fordobles over de næste to årtier, hvilket indebærer et behov for mere end 42.000 nye fly frem mod 2043. 

En analyse fra Transport and Environment vurderer, at selv med øget brug af bæredygtige brændstoffer kan forbruget af fossilt flybrændstof midt i århundredet ligge på niveau med i dag.

Læs også

Ads by MGDK