Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Glem inflationen - det er "krymp-flationen", du skal holde øje med

Forbrug

01/03/2024 13:09

J. Bøgen

Har du også lagt mærke til, at du får mindre for det samme beløb?

Inflationen, og dermed prisstigningerne, flader ud!

Uden tvivl en kærkommen ændring i forhold til for bare et år siden, hvor alt steg i pris nærmest hver eneste uge - men får du stadig lige så meget med hjem fra supermarkedet for de samme penge?

For tiden cirkulerer begrebet "shrinkflation" på internettet. Ekstra Bladet har oversat det til "krymp-flation". Men hvad dækker det udtryk så lige over?

Det går ud på, at du ikke oplever prisstigninger på de varer, du betaler for. Til gengæld får du mindre med hjem for de samme penge, fordi beholderne er blevet mindre.

Et godt eksempel er toiletpapir, hvor nogle måske har oplevet, at de førhen kunne købe en pakke med otte ruller til en bestemt pris, men nu kan de kun få en pakke med seks ruller for de samme penge.

Det er faktisk blevet så grelt et problem, at den franske fødevareproducent Carrefour er begyndt at advare deres kunder om, at selvom produkterne bliver mindre og mindre, så koster de det samme - og dermed betaler du teknisk set mere for liter eller kilo eller papirrulle.

Og fænomenet har også ramt Danmark.

COOP vil ikke advare

På Ekstra Bladets facebookside er der konsensus blandt brugerne om, at man gerne vil have de samme advarselsskilte i Danmark, men en af de absolutte sværvægtere inden for dagligvarer i Danmark, COOP, sagde i efteråret, at man ikke ser advarselsskilte som vejen frem.

"Vi kæmper lige som Carrefour for at få indkøbspriserne ned, og den kamp er lige nu meget hård, ikke mindst med multinationale mærkevareproducenter (...) Hvis vi synes nogle er blevet for dyre – på den ene eller anden måde – vil vi ikke direkte hænge dem ud som vores franske kollega. Så vil vi stoppe med at handle med dem," lød svaret, da Ekstra Bladet forhører sig hos COOP, der blandt andre driver SuperBrugsen og Kvickly.

I stedet har COOP efter eget udsagn tænkt sig at stoppe samarbejdet med en given leverandør, hvis prisen på et produkt bliver for høj til, at COOP med god samvittighed kan sætte det på hylderne. I stedet vil der i så fald stå et skilt med en forklaring om, at produktet ikke er tilgængeligt, fordi det er for dyrt.

Hvor grænsen så går i forhold til COOPs samvittighed meldes der imidlertid ikke noget om.

Mest Læste

Annonce