Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Rekordvarm sommer kan koste dit bilbatteri livet til vinter

Forbrug

23/11/22 7:10

Jens Asbjørn Bøgen

Selv i normale situationer står defekte batterier for næsten halvdelen af alle bilhavarier.

Sidste sommers ekstreme temperaturer kan betyde, at langt flere batterier ikke fungerer i vinter sammenlignet med året før. Selv i almindelige år står defekte 12V-batterier for næsten halvdelen af alle bilhavarier, og det gælder både biler med forbrændingsmotor og moderne elbiler.

Derfor opfordrer batteriproducenten Clarios nu alle bilister til at lade et værksted sikre, at deres 12V-batterier er i god stand før den kommende vinter. Det skriver batteriproducenten i en pressemeddelelse.

Trods de relativt milde vintre vi har haft de seneste år, topper 12V-batteriet stadig listen over de mest almindelige årsager til bilhavari. Det skyldes hovedsageligt, at mange køretøjer har stået stille i længere tid under pandemien, så batterier blev afladet uden regelmæssig genopladning.

Dertil kommer sidste sommers ekstreme temperaturer. Det er nemlig det, der slider allermest på batteriet: høje temperaturer fører til selvafladning, hvilket igen betyder, at batteriets levetid nedsættes.

De nuværende batterier har altså indtil nu allerede været udsat for store belastninger. Hvis batteriets ydeevne derefter falder på grund af kulde, og motoren begynder at kræve mere af batteriet, kan gamle og slidte batterier helt enkelt ikke klare det. Der skal kun en enkelt nat med frost til for, at et batteri ikke længere kan starte motoren. Og selv de relativt milde vintre, vi har haft de senere år, har i gennemsnit haft 50 dage med frost.

Selv i verdens nordligste egne oplevede man varmerekord sidste sommer. I juni blev der registreret temperaturer på 32 °C ved den nordlige polarcirkel, mens temperaturerne i det arktiske Norge lå langt over normalen. Rensdyr og elge søgte tilflugt i snedriver. Også i Finland og Sverige lå temperaturen på omkring 30 °C om dagen og på tropiske niveauer om natten.

"Bilbatteriers levetid nedsættes om sommeren, og de dør om vinteren," advarer Fredrik Countakis, batteriekspert hos Clarios og fortsætter: "Bilister bør derfor gøre det til en vane at lade et værksted kontrollere batteriet inden vintersæsonen."

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce