Fra 1. januar bliver de bandlyst.
Lige nu læser andre
Dele-cykler, løbejhul og og biler er blevet hverdag i bybilledet i rigtig mange europæiske storbyer, herunder de flere af de største danske byer.
Fra januar 2026 bliver udlejning af el-løbehjul dog forbudt i den tjekkiske hovedstad Prag. Beslutningen følger efter en afstemning i byrådet, der har godkendt nye regler for delebårne transportmidler.
Cykler får skærpede krav til parkering, mens elscootere ikke indgår i regelsættet, hvilket i praksis lukker markedet.
Det skriver flere internationale medier, herunder britiske The Guardian.
Signalværdien er tydelig i en by med 1,4 millioner indbyggere og mere end otte millioner turister i 2024.
Læs også
Transportborgmesteren Zdeněk Hřib fra Piratpartiet meddelte beslutningen på X.
Udmeldingen lød, at formålet er at skabe ryddelighed i byrummet efter en periode med mange klager over kørsel på fortove og parkering på uhensigtsmæssige steder.
Myndighederne henviser til en større ulykkesrisiko for elscootere end for cykler. Ambitionen er fremover at fremme brugen af delebikes og samtidig begrænse køretøjer, der blokerer passager for fodgængere.
Byen placerer sig dermed på linje med en række europæiske storbyer. Paris og Madrid har helt forbudt udlejning af el-løbehjul. Flere italienske byer stiller krav om hjelm og forsikring. Finland forbyder brug for børn under 15 år.
Udviklingen peger på en fælles prioritering af trafiksikkerhed og forudsigelig adfærd i gaderummet, særligt i gamle bymidter med store strømme af besøgende.
Læs også
Operatøren Lime ærgrer sig over beslutningen. Landedirektør i Tjekkiet, Václav Petr, fremhæver, at ordninger kan fungere tilfredsstillende, når der er tæt dialog mellem by og udbydere.
Budskabet er, at udrulning med klare zoner, tydelige parkeringsregler og tekniske begrænsninger kan levere et brugbart alternativ til korte bilture. Argumentet ændrer ikke ved flertallets afgørelse i Prag, hvor politikerne vægter passagen for gående og hensynet til byens udtryk højere end hensynet til udlejning.