De danske dagligvarekæder står sammen.
Lige nu læser andre
Gennem de senere år er stort set alting steget i pris.
Det betyder også, at danskerne i højere grad er begyndt at købe de billigere versioner af forskellige produkter.
Selvom forbrugerne selv bestemmer, hvilke varer de vil købe, og hvilke varer de går uden om, opfordrer flere danske dagligvarekæder nu til, at det dyre alternativ bliver valgt i en specifik kategori.
Slår sig sammen
For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder, herunder Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl, sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at vælge Fairtrade-bananer.
Det fælles budskab handler denne gang hverken om priser eller konkurrence, men om at gøre en forskel for mennesker og miljø.
Læs også
Bananen er danskernes absolutte favoritfrugt og bruges i alle kæder som trækplaster.
Den lave pris, som forbrugerne møder herhjemme, afspejler sjældent de reelle omkostninger ved at dyrke bananer.
I produktionslandene betaler bananen nemlig en høj pris – lave lønninger, usikre arbejdsvilkår og et stigende pres fra sygdomme og klimaforandringer.
Sådan skriver Fairtrade Mærket Danmark i en pressemeddelelse.
“Vi vil gerne være med til at sikre, at der også i fremtiden er bananer på hylderne – og at de mennesker, der dyrker dem, får en fair løn. Derfor er det naturligt for os at støtte op om den her kampagne,” siger Claus Krogh, der er Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark.
Læs også
Hos Rema 1000 understreger købmand David Høyem fra Jyllingevej i Vanløse, at de små valg i hverdagen kan gøre den store forskel:
“Jeg oplever, at mine kunder forbinder Fairtrade-bananer med både kvalitet og ansvarlighed. Derfor gav vi dem for to år siden hele pladsen på banantrappen i min butik – og det kan mærkes på salget. Generelt ser vi, at salget stiger i takt med, at flere vælger økologien til og bliver mere bevidste om Fairtrade-mærket.”
Coop peger på, at Fairtrade-certificeringen giver kunderne mulighed for at støtte producenter i Latinamerika og Afrika gennem deres indkøb:
“Bananer er vores mest solgte frugt. De kommer fra lande med helt andre vilkår, end vi har i Danmark. Det tænker man ikke altid over, når der handles ind. Derfor er Fairtrade-bananer et godt eksempel på, hvordan man som forbruger kan bidrage til bedre løn, sundhed og uddannelse for tusindvis af familier,” siger Thomas Roland, der er ansvarlighedschef i Coop.
Også Netto, der med Salling Group i ryggen sælger millioner af bananer hvert år, er med i den fælles kampagne for Fairtrade-bananer.
Læs også
“Det er fantastisk – og helt nyt – at alle discountkæder nu står sammen om dette initiativ. Det understreger, at ansvarlighed og fair vilkår ikke er et nicheprojekt, men en fælles forpligtelse,” siger Kristine Marie Thøgersen, der er kommerciel direktør i Netto.
Bliver synlig i uge 38 og 39
Kampagnen bliver synlig i hele landet i uge 38 og 39, hvor budskabet ‘Du får en banan. Bonden får en fair løn’ rulles ud på outdoor-plakater og følges op af indsatser på sociale medier.
Her vil kæderne og Fairtrade Mærket Danmark sætte fokus på, hvordan et lille valg i hverdagen kan have stor betydning for mennesker og lokalsamfund på den anden side af kloden.
“Det er historisk, at alle de store dagligvarekæder nu står skulder ved skulder om at opfordre danskerne til at købe Fairtrade-mærkede bananer,” siger Camilla Erika Lerberg, som er direktør i Fairtrade Mærket Danmark.
Hun understreger, at samarbejde er helt afgørende:
Læs også
“Samarbejde er nøglen til at løse de kæmpestore udfordringer, vi lige nu ser i verdens råvareproduktion – uanset om det handler om kaffe, kakao eller bananer. Med den fælles banankampagne viser branchen, at den er klar til at tage ansvar for bananen, der ellers risikerer at gå samme vej som kaffen, hvor plantesygdomme og klima truer forsyningen til det globale marked.”
Også internationalt ses en ny vilje til samarbejde. I Storbritannien arbejder flere store supermarkedskæder netop nu med Fairtrade Foundation om at etablere en indkøbskoalition for bananer, kaffe og kakao. Initiativet, Shared Impact Initiative, skal sikre bønder i blandt andet Elfenbenskysten, Ghana og Kenya længerevarende kontrakter og større stabilitet.
“Danskerne har allerede vist, at de vil være med til at gøre en forskel. Sidste år blev der solgt næsten 18 mio. kilo Fairtrade-bananer – svarende til omkring 144 mio. bananer og en vækst på 9,4 pct. Det er et stærkt signal om, at forbrugerne bakker op om fair vilkår og en bæredygtig fremtid for bananen. Med den nye kampagne håber vi at tage næste skridt og få endnu flere danskere til at vælge den fair løsning,” lyder det fra Camilla Erika Lerberg.