En svindelbesked, der ser ud til at komme fra MobilePay, er i omløb.
Lige nu læser andre
Selvom digitaliseringen har gjort hverdagen lettere på mange punkter, er der også en skyggeside.
Den skyggeside dækker over online svindel.
Gennem de seneste år er antallet af svindelforsøg vokset markant, og det betyder, at man i højere grad end tidligere skal være opmærksom på pludselige henvendelser – også selvom de umiddelbart lyder troværdige.
Det kan enten være en app, der beder dig om at opdatere, eller en butik, der fortæller dig, at du har vundet en konkurrence.
“Forbind din MobilePay til MitID”
Den Offentlige er nu blevet bekendt med en svindelmail, der ser ud til at komme fra MobilePay.
Læs også
I mailen skriver svindlerne, at der er kommet en sikkerhedsopdatering til MobilePay. Svindlerne vil have dig til at følge et link, men det må du under ingen omstændigheder gøre – for så går det galt.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Opfordrer til påpasselighed
Hos MobilePay er man bekendt med de svindelmails, der indimellem bliver sendt i omløb.
Betalingsappen opfordrer brugerne til at gå med livrem og seler, når det kommer til sådanne henvendelser.
“Hos MobilePay ser vi desværre ofte eksempler på svindelmails, og svindlerne er meget kreative med at få dem til at se ægte ud,” skriver pressechef hos MobilePay, Mads Allingstrup, i en mail til Den Offentlige og fortsætter:
Læs også
“Derfor opfordrer vi vores brugere til at være meget påpasselige, og aldrig klikke på links i sådanne mails eller på anden måde afgive personlige oplysninger.”
Afslutningsvist understreger Mads Allingstrup, at man altid kan kontakte MobilePay gennem officielle kanaler, hvis man er i tvivl om, hvorvidt en henvendelse er legitim eller ej:
“Generelt kan man gå ud fra, at mails fra MobilePay, der beder dig om at opdatere din profil, genindtaste MitID eller lignende, ikke stammer fra os. Hvis du er i tvivl, så kontakt vores kundeservice via telefon eller chat.”
Tips fra MobilePay
- Klik aldrig på links i mails, der ser ud til at komme fra MobilePay, uanset hvor ægte de ser ud. Vi beder aldrig brugerne om at afgive personlige oplysninger via mail.
- Hent appen “Mit Digitale Selvforsvar”, hvor MobilePay, bankerne, politiet og mange flere løbende advarer om igangværende svindelnumre.
- Hvis du er i tvivl, eller hvis skaden allerede er sket, kan vores kundeservice kontaktes via chat eller telefon. Du kan også henvende dig i din bank, hvis du har mistanke om misbrug.
- MobilePay vil aldrig bede dig om at godkende anmodninger eller tilsvarende, hverken via mail eller telefon. Godkend aldrig transaktioner, du ikke er sikker på.