Forside Generelle nyheder Ny kampagne er på vej. Du vil møde den i...

Ny kampagne er på vej. Du vil møde den i flere danske supermarkedskæder.

Supermarked kasse
Zamrznuti tonovi/Shutterstock

En ny kampagne med et helt særligt formål er på vej.

Lige nu læser andre

De unge i Danmark er blandt dem, der drikker mest alkohol i verden, og anvendelsen af skadelige nikotinprodukter vinder hurtigt frem.

Derfor ønsker Sikkerhedsstyrelsen, detailbranchen og øvrige aktører sammen at styrke ID-kontrollen.

Det er detailhandelens ansvar at spørge kunderne om ID, og det kontrollerer Sikkerhedsstyrelsen. Men der er også behov for at sætte fokus på samfundskulturen og forbrugernes vaner.

Derfor lancerer Sikkerhedsstyrelsen nu en kampagne om alderskontrol, der med humor og alvor skal ramme de unge handlende.

Læs også

Formålet er at øge kundernes forståelse for kassemedarbejdernes arbejde i købssituationer, hvor det er forventeligt at blive spurgt om og vise ID.

Det skriver Sikkerhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Kampagnen er inspireret af unge kassemedarbejderes virkelige oplevelser. Den giver derfor også et ærligt indblik i de overvejelser og udfordringer, der kan opstå i de situationer, hvor der skal spørges efter ID.

Sammen om en fælles sag

Direktør i Sikkerhedsstyrelsen Maibrit Brandt glæder sig over kampagnen, som flere brancheorganisationer såsom Nærbutikkernes Landsforening og De Samvirkende Købmand bakker op om.

“I kampagnen står vi sammen om et fælles budskab: At man som kunde skal se det som helt naturligt og forventeligt at blive spurgt om ID, når man køber varer med en aldersgrænse. Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer, at reglerne bliver overholdt, men vi vejleder også og arbejder for at gøre regelefterlevelse så nemt som muligt. Og det er det, vi forsøger at understøtte med kampagnen her. Det handler i sidste ende om at beskytte mindreårige mod skadelige produkter som nikotin, tobak og alkohol,” fortæller Maibrit Brandt.

Ikke for at genere

En af de unge, der medvirker i kampagnefilmene er Jeppe Hougaard. Han har i flere år arbejdet som kassemedarbejder, og han genkender flere af kampagnens pointer fra sin egen hverdag. 

“Det er ikke altid det fedeste at spørge folk om ID – især ikke, hvis de bliver irriterede. Men det er vores arbejde, og vi skal følge reglerne. Det har været både sjovt og spændende at være med i kampagnen, og jeg håber, at den kan give en fornemmelse for kassemedarbejderens virkelighed. Den viser, at vi ikke spørger for at genere nogen, men fordi vi skal,” fortæller Jeppe.

Detailhandlen bakker op

Hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd støtter man op om kampagnens budskab.

“Det er et vanvittigt vigtigt budskab, og det er vigtigt, at vi får ændret holdningen til at blive spurgt om ID. Mange af medarbejderne i kasselinjerne oplever negative reaktioner, når de ansvarsfuldt og pligtopfyldende spørger til legitimation. Det skaber dårlig stemning og en utryg arbejdssituation. Det er uholdbart. Vi bakker derfor op om kampagnen, og vi håber, den vil være med til at sætte fokus på, at det er OK at blive spurgt til ID, når man ønsker at købe alkohol, tobak eller nikotin,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd.

Samme opbakning lyder fra Nærbutikkernes Landsforening:
“Vi ser med denne kampagne frem til, at det bliver mere normalt, at unge af sig selv viser ID. Forhåbentligt bliver det mindre konfliktfyldt og nemmere for vores medarbejdere at passe deres arbejde. Vi håber desuden, at denne kampagne lægger op til samtaler hjemme i familierne,” siger formand Jesper Lundberg.

Kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’ kører fra 7. juli og hele sommeren.

FAKTABOKS: Aldersgrænser ved køb af alkohol, nikotin og tobak pr. 1 april 2025

  • Drikkevarer med mere end 1,2 procent alkohol og op til 6 procent: 16 år
  • Drikkevarer med mere end 6 procent alkohol: 18 år
  • Nikotin- og tobaksprodukter: 18 år


FAKTABOKS: Medafsendere på kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’

  • De Samvirkende Købmænd
  • Nærbutikkernes Landsforening
  • Dansk Erhverv
  • Indenrigs- og Sundhedsministeriet
  • Sundhedsstyrelsen
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Dansk Industri
  • HK Handel
  • Bryggeriforeningen
  • Vin og Spiritus Organisationen Danmark

Læs også

Ads by MGDK